Szépség

Mit tegyünk kánikula idején?

5000 éve bevált ájurvédikus tippek

Indiában tudják, mi a kánikula! Sajnos már mi is tudjuk – az ájurvéda, a legősibb orvostudomány azonban hasznos tippekkel segít „túlélni” a hőséget.


 

Mit együnk, igyunk kánikulában? Hogyan lehet elviselhetőbbé tenni a hőséget? A szélsőséges időjárás egyensúlyzavart okozhat a szervezetben. Ha nem tudjuk, mit kell tennünk ilyen esetekben, akkor az kisebb-nagyobb mértékben elkerülhetetlenül a test elmérgeződéséhez, emésztési zavarokhoz, különböző gyulladásokhoz vezet. Ilyenkor mindig fokozottan kell vigyázni az egészségünkre!

 

 

Mit igyunk?

A jeges italok jóleshetnek ilyenkor, de emésztési rendellenességekhez vezethetnek. A szervezetre hűtő hatású italok hideg-langyos fogyasztása viszont nagyon jótékony hatású. Próbáljuk ki! Természetesen ajánlott bő mennyiségű folyadék bevitele, viszont étkezés előtt és után fél órával ne igyunk. Étkezés közben langyos folyadékot kortyolgathatunk.

 

A teák közül ajánlott a bodzavirág-, borsmenta-, fodormenta-, citromfű-, eperlevél-, ezerjófű-, édeskömény-, golgotavirág-, kamilla-, körömvirág-, levendula-, mályva-, orbáncfű- és útifűtea. A tej, a joghurt, a kefir szintén hűtő hatásúak. A gyümölcsök közül részesítsük előnyben az édes almát, körtét, az édes bogyós gyümölcsöket, a gránátalmát, a görögdinnyét, a sárgadinnyét, illetve a frissen préselt gyümölcsleveket.

 

 

Mit együnk?

Hűtő hatásúak az édes, fanyar, keserű ízek. A sós, savanyú és csípős, pikáns ezeket viszont kerülni kell ebben az időben, mert azok belülről fűtenek. Nem elég, hogy kívül kánikula van, úgy fogjuk érezni magunkat, mint egy kazán Fogyasszunk könnyű ételeket: lédús, főtt ételeket, nyers salátákat, leveseket.

 

A fűszeres, sült, nehéz, emésztést megterhelő ételeket most el kell felejteni. Ilyenkor a csökkenő étvágy is jelzi, hogy a szervezetnek kisebb adag ételre van szüksége. Nagy melegben napi kétszeri étkezés elegendő: délelőtt és kora délután. Ajánlatos kerülni a száraz ételeket is, a túlzott sóhasználatot, csipszeket.

 

A következő élelmiszerek hűtő hatásúak a szervezetre az ájurvéda szerint:

Gabonák: fehér rizs, basmati rizs, árpa, zab.

Zöldségek: édesköménygumó, saláta, uborka, spárgatök, cukkini, spárga, zöldbab, zöldborsó, brokkoli, káposzta, karfiol, burgonya, édesburgonya, csicsóka, pasztinák, zeller, valamint karela és okra.
Babfélék: mungóbab, aduki bab, csicseriborsó, fehér bab, tarkabab, szójabab és tofu.
Tejtermékek: tehéntej, joghurt, ghí (tisztított vaj).
Fűszerek: római kömény, édeskömény, koriandermag, tárkony.

 

 

Mit ne igyunk, együnk, ha melegünk van?

Kerüljük a fűtő hatású italokat, élelmiszereket! Teák: ánizs, csipkebogyó, fahéj, fekete üröm, gyömbér, kakukkfű, narancshéj, macskagyökér, maté tea, zsálya.
Fűszerek: csípős és erős fűszerek: csípős fűszerpaprika, csili, fekete bors és más borsok, sok só, fahéj, szegfűszeg, gyömbérpor, kardamom, majoránna, oregánó, rozmaring.
Zöldségek: csípős paprika, padlizsán, paradicsom, retek, hagyma, fokhagyma, torma. Tejtermékek: zsíros sajtok, tejföl.
Olajos magvak: mogyoró, pisztácia, szezámmag.

Gyümölcsök: savanyú gyümölcsök, citrom, cseresznye, ananász, grépfrút, narancs.
Ne fogyasszunk csokoládét, alkoholt, kávét, mézet.

 

 

Életmódtanácsok kánikulában

A nagy melegben testmozgásként nyugtató jógagyakorlatok ajánlottak, kerülni kell a megerőltető, izzasztó mozgást. Ne hajszoljuk túl magunkat, ha tehetjük, csak nyugtató, lazító tevékenységet végezzünk. Különösen kerülni kell a heves, fűtő érzelmeket, veszekedést, dühöt, kritikus hangulatokat. Hűtsük le magunkat!

 

Kerüljük a tűző napot! Nagyon jó komfortérzetet teremt a hideg vízben fürdés, a kellemesen hűvös zuhany a nap folyamán többször. Hideg borogatást használhatunk a homlokra és a tarkóra. A hideg, hűtő hatású színek (fehér, világoskék, zöld) is segítségünkre lehetnek a kánikulában.

Nagy A. Csongor
XVIII. évfolyam 8. szám

Címkék: ájurvéda, kánikula

Aktuális lapszámunk:
2019. augusztus

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.