Szépség

Natúrkozmetikumok káros anyagok nélkül

Bőrápolás a 21. században

    Dr. Házi Edina a szegedi egyetemen szerezte gyógyszerészdiplomáját, és tudását a kozmetikumok kutatása, gyártása és a bőrmegújítás területén kamatoztatta. Célja olyan minőségi kozmetikumok fejlesztése, amelyek ötvözik a százszázalékosan tiszta, természetes és a hightech anyagok előnyeit, hatásosak és megfizethetők (DRHAZI termékek). Lapunkban indított sorozatában a modern szépségápolás fortélyaival és a biokozmetika legújabb trendjeivel ismerteti meg olvasóit.


     

    A szépségápolás egyidős az emberiség történetével. Az ember természetének része, hogy külső fizikumát szebbé és kívánatossá tegye. Jó esetben ezt a törekvést szolgálják a kozmetikai termékek, rosszabb esetben ez ellen hatnak. A nem megfelelő anyagok ugyanis allergiát, irritációt okozhatnak, s károsíthatják a bőr természetes védelmi funkcióját. Nem az ár, a csomagolás vagy amárka dönt tehát arról, hogy milyen hatásuk lesz a termékeknek, hanem az összetevők.

     

     

    Mit tartalmaznak általában a hagyományos kozmetikumok?

    A víz után általában valamilyen kőolajszármazék áll az összetevők élén (Mineral oil Petroleum, Liquidum Paraffinum – Paraffinum liquidum sterilisatum, Paraffin wax vagy Mineral wax, Vazelin, Petrolatum, Ceramicrocristallina, Ozokerit, Petrol Wax, Ceresin), ami elsőre bársonyos és puha bőrfelszínt eredményez, de valójában egy áthatolhatatlan vékony filmréteggel vonja be a bőrt, akadályozza a bőrlégzést és eltömíti a pórusokat. Felhasználásuk legfőbb oka az, hogy a növényi olajokhoz képest hihetetlenül olcsók, színtelen és szagtalan, sokáig elálló anyagok, amelyek leginkább biztosítják a termékek multinacionális piacképességét. A vizet és az ásványiolaj-származékokat szintetikus emulgeálószerrel elegyítik. Ezek ahelyett, hogy segítenék a bőr hidratálását, kioldják a bőrsejtek közül a saját faggyút, ezáltal még inkább szárítják a bőrt. Emellett tartalmazhatnak kémiai hatóanyagokat, sűrítőanyagokat, szintetikus színezékeket, illatanyagokat és tartósítószereket. A végeredmény egy évekig eltartható, hihetetlenül olcsó kozmetikum, amineksokszor a csomagolása is többe kerül, mint maga a termék.

     

     

    Hogyan működik a kozmetikai marketing?

    Sajnos Magyarországon is a multinacionális cégek uralják a kozmetikumok piacát, és a fő céljuk a lehető legnagyobb profit. Az üzletek polcai roskadoznak a legdivatosabb kozmetikai márkák termékeitől, és a „csodaszerek” legtöbbje igényes csomagolással és hangzatos reklámmal igyekszik kitűnni. A profitorientált cégek szívesen használnak épp divatos hatóanyagokat marketingjük érdekében, mint a termálvíz, az Aloe vera, az avokádóolaj vagy akár az arany, reklámjaikban röpködnek a titkos formulák, a molekulák, a szuper hatóanyagkomplexek – csodás hatásokat ígérve. A kisebb-nagyobb pszichikai nyomás hatására a legtöbb nő reményekkel telve próbálja ki az egyes szépségipari termékeket, miközben öntudatlanul – az esetek többségében – káros keveréket használnak. Ezek gátolják bőrünk természetes működését, ráadásul számtalan méreganyaggal terhelik szervezetünket, miközben függőséget okozhatnak: a „csodaszerek” nélkülbőrünk extrém módon kiszárad és húzódik. Ezt követően ráfogják, hogy a sok stressz miatt öregszünk ilyen gyorsan, és még több, még jobb, még drágább készítményre van szükségünk. A valóság azonban az, hogy arcbőrünk függővé vált a bőridegen olajoktól és károsult a vegyszerektől, ennek köszönhetően idővel elvékonyodik, a bőrsejtek anyagcseréje, tápanyagellátása, funkciója károsodik, kórokozók szaporodnak el, és a sérült bőr még kevésbé képes megvédeni szervezetünket a méreganyagoktól.

     

    Fontos, hogy tájékozódjunk

    Egy kozmetikum összetevőit a gyártók, a jelenlegi jogi szabályozás szerint az INCI megnevezés alatt tüntetik fel (a termékekben használt anyagok nemzetközi nevei), mennyiség szerinti csökkenő sorrendben. Ha szemünk képes is elolvasni az apró betűket, többnyire vadidegen, latin és angol kifejezések sorát láthatjuk, melyeket szerencsés esetben az interneten található adatbázisok segítségével úgy-ahogy megfejthetünk. De mindenképpen érdemes tájékozódni a leggyakoribb mérgező anyagok használatáról ezekben a termékekben. Amellett, hogy ismerjük a szintetikus mérgeket, jó, ha felismerjük azokat a gyártói törekvéseket, melyekkel igyekeznek megtévesztenibennünket. A legtöbb profitérdekelt cég ugyanis hamar felismerte, és igyekszik kielégíteni a natúr kozmetikumok iránti növekvő igényt – előszeretettel hangsúlyozva a természetes összetevők jelenlétét termékeik reklámszlogenjében. Ha alaposan odafigyelünk, észrevehetjük a következőket:

     

    • A termék csomagolásán nagy betűkkel szerepel az „originals” vagy a „naturals” címszó, miközben az INCI felsorolásban sok szintetikus anyag szerepel.

     

    • Gyönyörű gyümölcsökkel vagy virágokkal illusztrált a csomagolás, és hatalmas betűkkel szerepel a divatos, értékes természetes hatóanyag neve. Az INCI felsorolásból aztán rájövünk, hogy valóban tartalmaz valamennyit a természetes összetevőből, de valószínűleg elenyésző mennyiségben. Ilyenkor a természetes anyag szinte alibiből kerül a kozmetikumba.

     

    • Más esetben az illusztrációként szereplő gyümölcs vagy virág hatóanyaga egyáltalán nem is szerepel az INCI felsorolásban, hanem csupán szintetikus illatként van jelen a termékben, elkápráztatva a vásárlót. Mikor natúr egy kozmetikum?

     

    Egy termék akkor tiszta, ha

     

    • természetes alapanyagokból készül,

    • alapanyagaik gyógyszerészi tisztaságúak, és főként organikus termesztésből vagy vadgazdálkodásból származó növényi anyagok,

    • oldószer- és szennyezésmentes, hidegen préselt növényi olajok felhasználásával készül,

    • nem tartalmaz szintetikus színező- és illatanyagokat,

    • az optimális bőrtolerancia érdekében a gyártók kerülik a káros anyagok, vegyi és szintetikus szerek alkalmazását,

    • kerülik a halott állati alapanyagok használatát és ellenzik az állatokon végzett kísérleteket,

    • nem alkalmaznak génmanipulált alapanyagokat,

    • a termékek kielégítő eltarthatóságát a növényi kivonatok, párlatok, a modern, csíramentes gyártási technológia és a higiénikus csomagolási mód biztosítja,

    • a gyártók újrahasznosítható és higiénikus csomagolóanyagokkal dolgoznak.

     

    Dr. Házi Edina
    XXIII. évfolyam 5. szám

      Aktuális lapszámunk:
      2019. június

      A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.