Szépség

Negatív kalóriák

Fogyókúratípusok 3.

Ahány ember van, annyiféle diéta létezik – ez dr. Papp Zsófia belgyógyász alapelve. Ezt azért is tartja fontosnak hangsúlyozni, mert sorozatunkban csupán olyan kereteket mutatunk be, amelyek pontos összetevői az egyéni állapotfelmérés függvényében, illetve az elérendő célhoz igazodva változnak.  


 

A nyár a gyümölcsök és zöldségek igazi időszaka hazánkban. Ilyenkor érdemes diétánkat is a piacon fellelhető friss áruhoz igazítani. Persze bizonyos alapszabályok érvényesek maradnak. A napi folyadékszükséglet kielégítéséhez ásványvizet, teakeverékeket, pi-vizet válasszunk. Az ásványvízhez néhány csepp „élő” citromot is facsarni kell. A gyógyteakeveréknél, a zöldteánál és a gyümölcsteáknál is fontos alapszabály, hogy nem szabad kényelmi szempontok miatt a filteres kiszerelést választani.

 

A negatív kalóriák sorában ezt leszámítva igazán nagy szabadsággal alakíthatjuk ki étrendünket, így maximálisan figyelembe vehetjük egyéni ízlésünket és érzékenységünket is. Igaz, ha valamit kiválasztottunk az adott napra, akkor belép az utolsó szigorú szabály, a napi ötszöri étkezés. Ugyancsak előírás, hogy az étkezésekhez mindig fogyasszunk – a doktornő szavaival – valami élőt – ami az esetek többségében nyers salátával megoldható.

 

Dr. Papp Zsófia tapasztalatai szerint, ha étrendünk kizárólag rizsből, gyümölcsből és zöldségekből áll, akkor mindenki elérheti a célját. Aki fogyni akar, annak csökken a testsúlya, akinek erősödésre van szüksége, annak nő. Természetesen a zöldségeket inkább nyersen vagy csak minimálisan párolva kell enni, különben vitamintartalmuk jelentős részét elveszítik. Egyébként is érdemes a fűszerezésben a kínaias vagy indiaias jelleget választani a hagyományosan magyarnak egyáltalán nem mondható, de jelenleg általánosan jellemző, főként sózáson alapuló ízesítés helyett. (Ahogy azt korábban már többször említettük, szabad, sőt ajánlott minél többféle fűszert kipróbálni, összekeverni, de tilos az előre kevert fűszerek használata.)

 

Az ételek elkészítésénél is saját ízlésünk vezethet minket, de dr. Papp Zsófia azt ajánlja, hogy ne a hagyományos értelemben vett főzelékeket, leveseket részesítsük előnyben. Némi ügyességgel minden alapanyag többféleképpen is feldolgozható. A tököt például el lehet készíteni sütve, töltve, pörköltszerűen vagy lecsósan. (A doktornőnek ez utóbbi az egyik kedvence.)

 

Ha sütünk, akkor olajat használjunk zsiradéknak, ezen futtassuk meg a fűszereket, és utána jön rá a választott zöldség.

 

A pörkölt jellegű készítésnél a hagymát a szokásosnál nagyobb darabokra vágjuk, míg a választott zöldséget kockázzuk. Ha valaki „sűrűbb” ételre vágyik, az se készítsen rántást, illetve habarást, hanem rizzsel, esetleg burgonyával tegye tartalmasabbá ételét.

 

A negatív kalóriák ételsorokhoz használható alapanyagok:

• Gabonafélék – kukorica, rizs, köles, zabpehely.

• Hüvelyesek – tarkabab, zöldbab, zöldborsó, lencse.

• Répafélék – sárgarépa, zöldség, paszternák, cékla, retek, zeller.

• Tökfélék – uborka, tök, padlizsán, patisszon, cukkíni, sárgadinnye, görögdinnye.

• Káposztafélék – fejes, kel, kínai kel.

• Citrusfélék – narancs, grépfrút.

 

Burgonya, saláta, spenót, brokkoli, karfiol, paradicsom, zöldpaprika, petrezselyem, borsikafű, alma, ananász, banán, cseresznye.

 

Az említett ételek közül külön ki kell emelni a görögdinnyét. Ennek rendkívül jó élettani hatásai vannak, 7-10 napos görögdinnyekúra a testsúlycsökkentésen túl még a szervezet tisztításával is együtt jár. Dr. Papp Zsófia speciális tanácsa, ha valakinek alvászavara van, ami abban nyilvánul meg, hogy rendszeresen éjjel 1 és 2 óra között ébred fel, az az éjszaki ébredés után ne forgolódjon az ágyban, hanem fogyasszon görögdinnyét, ami megnyugtatja és segít az ismételt elalvásban.

-szabó-
IX. évfolyam 8. szám

Címkék: fogyókúra

Aktuális lapszámunk:
2020. január

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.