Szépség

Öngyógyító módszerek

Több lendület, jó közérzet önmasszázzsal

Gyakran érzi magát fáradtnak és feszültnek, vagy terhes gondolatok gyötrik? Reggelente fájdalmakkal ébred, és nehezen jön lendületbe? Próbálja ki, nem érzené-e frissebbnek és energikusabbnak magát, ha a napjait Kneipp-féle eszpresszóval, ütögetős- vagy fejmasszázszsal kezdené! Figyeljen önmagára, és vegye kezébe saját egészségét!


Reggelente nehezen kászálódom ki az ágyból, és bánatosan vonszolom el magam a fürdőszobába. A tusolás jót tesz, így már valamivel egyenesebb háttal mosok fogat és öltözöm fel. Reggelinél egy rossz mozdulat megint csak az emlékezetembe idézi a fájdalmaimat. Arra gondolok, megint minden kezdődik elölről.

 

Ön is hasonlóképpen érzi? Esténként nehezen alszik el, éjszakánként felriad, vagy esetleg mind a kettő? Már reggel ideges lesz kollégái jóindulatú megjegyzéseitől? Felteszi a kérdést, hogy fogja kibírni a napot? És hogy mikor jut majd ideje a családjára, vagy leginkább magára?

 

A kefemasszázs és a hideg tus serkenti a vérkeringést

Ha ezekre a kérdésekre jórészt igennel válaszolt, akkor legfőbb ideje, hogy önmagára gondoljon. A fizikális terápiáknak ugyanis létezik néhány könnyen megtanulható módszere, amelyek visszaadják önértékelésünket és figyelmünket. Nyugodtan hagyatkozhatunk önmagunkra, és megtanulhatjuk, hogyan figyeljünk újra önmagunkra, hogy visszatérjen az erőnk, az energikusságunk.

 

Maradjunk rögtön az első példánál: reggelente nehezen tud felkelni, és már ekkor fájdalmai vannak, például fáj a háta. Ilyenkor tanácsos kipróbálni a kefés masszázst szizálkesztyűvel vagy természetes anyagból készült kefével, mielőtt beállna a zuhany alá. Masszírozza át a kefével/kesztyűvel az egész testét alulról felfelé, mindig a szív irányába haladva. Ez jót tesz, megtisztítja a bőrt, serkenti a vérellátását és a vérkeringést. Óvatosan masszírozzon a visszeres vagy ödémás területeken. Vagy hagyja ki, vagy ha nem olyan feltűnőek, csak simítsa át azokat a tenyerével, majd haladjon tovább. Utána intenzívebben éli majd át a zuhanyozást, mint ahogyan ehhez korábban hozzászokott.

 

Ha van önben kellő bátorság, és az orvosa sem tartja ellenjavalltnak, tusolás közben legalább kétszer váltsa át a meleg vizet hidegre, a lábánál kezdve, majd az egész testére engedve a hideg vizet. A zuhanyozást hideg vízzel fejezze be. Összefoglalva: körülbelül 20 másodpercnyi meleg víz, utána 10 mp hideg, megint 20 mp meleg, végül 10 mp hideg. Ezt nevezhetjük Kneipp-féle eszpresszónak, mert legalább olyan hatásosan felébreszt, mint egy méregerős fekete. Végül kényeztesse a bőrét tetszés szerinti testolajjal.

 

Az ütögetős masszázs elevenné teszi az egész szervezetet

Az önsegítés egy másik formája az ütögetős masszázs, amely a hagyományos kínai orvoslás meridiánokról szóló tanítására épít. Ezt bármely napszakban és szinte bárhol alkalmazhatjuk. Közben a ruha rajtunk marad. A legjobban állás közben működik, de alternatívaként leülhetünk egy székre is.

 

Vagy a tenyerünkkel ütögessük a bőrt, vagy az ujjbegyekkel, finoman, de érezhetően a meridiánok mentén, a következőképpen:

 

◆ Kezdjük mindkét oldalt a talp belső oldalán, utána kopogtassuk végig a lábszár belső oldalát és a térdet mindkét oldalon.

 

◆ Haladjunk tovább a has két oldalán, majd középen a mellcsontig.

 

Élénkítő ütögetős masszázs a nyak területén. frissítő fejmasszázs túl sok
agymunka esetén
 

 

◆ Nyújtsuk ki a bal karunkat és ütögessük végig a kar belső oldalát a tenyérig, majd fordítsuk el a karunkat és ütögessük végig a külső oldalát, amíg el nem érkezünk a vállig. A mell- és kulcscsontnál váltsunk át a jobb oldalra. Ott ugyanígy ütögessünk, most a bal kéz ujjbegyeivel, először a kar belső oldalát a tenyérig, majd a kart elfordítva a kar külső oldalán a jobb vállig.

 

◆ Oda eljutva ütögessük végig mindkét kezünk ujjbegyeivel az orrgyököt, a homlokot a fej hátsó részéig, és amennyire tudjuk, a nyakig.

 

◆ Amennyire tudjuk, tegyük a tenyerünket a hátunkra, és kopogtassuk végig a gerincünk melletti részeket egészen le a keresztcsontig.

 

◆ Utána mindkét oldalon haladjunk lefelé a comb hátsó és külső részén, majd a térdhajlatig (itt újra legyünk óvatosak), végig a vádlikon a boka külső részéig, a lábfejen át az ujjakig.

 

Ezzel stimuláltuk valamennyi jin- és jangmeridiánt az energiaáramlás irányába. Ezt a kört tegyük meg legalább háromszor egymás után, majd rázzuk le a kezünket, mintha a vizet ráznánk le róla.

 

Végül tartsuk mind a két kezünket tenyerünkkel fölfelé a testünk előtt, nagyjából a szeméremcsont magasságában, és vezessük szorosan a test mellett fölfelé a mellcsont irányába, mintha egy liftet utánoznánk. Utána fordítsuk meg kezünket, hogy a kézfejünk nézzen felfelé, és tegyük meg ugyanezt az utat lefelé. Utána lélegezzünk mélyeket, ez nyugalmat és erőt ad.

 

Ezzel a kopogtatós masszázzsal egyértelműen érezhető és hatásos módon adunk erőt az egész szervezetnek, frissebbeknek és energikusabbaknak érezzük magunkat. A friss műtéti hegeket hagyjuk ki. Ne végezzük ezt a fajta önkezelést, ha akut betegségben szenvedünk, például náthánk van, erősen megfáztunk, vagy más olyan akut betegségünk van, amely orvosi kezelést igényel.

 

 

A kolonmasszázs lendületbe hozza az emésztést

Bélrenyheségben, székrekedésben vagy puffadásban szenved, vagy néha hashajtót kell szednie? Ilyenkor segít a rendszeres kolonmasszázs.

 

Kolonmasszázs székrekedés ellen

 

Ehhez feküdjünk le kényelmesen a földre vagy az ágyra egy takaróra, és enyhén húzzuk fel a lábunkat, hogy a hasfalunk ellazuljon. A kolon nem más, mint a vastagbél, amelynek lefutása a következő:

 

◆ a jobb alhastól a jobb felső bordaívig (felszálló vastagbél),

◆ keresztben a has felső részén (keresztben futó vastagbél), és

◆ a bal alsó bordaívtől a bal alhasig, ahol a kismedence mélyén tűnik el (leszálló vastagbél).

 

Ezt az útvonalat kövessük mindkét, a hasunkra helyezett kezünkkel nagyon lassan, nagyon kis nyomást gyakorolva. Közben lélegezzünk nyugodtan és egyenletesen. Ismételjük meg legalább 5-10 alkalommal, de ha lehet, még többször is. Figyeljünk, mit súgnak az érzéseink. Ha elégnek érezzük, hagyjuk abba. A kolonmasszázst hosszabb időn át naponta 1-2-szer ismételjük meg, hogy érezhető sikert érjünk el.

 

Leendő anyáknak egy tipp: bevált dolog a hasat terhesség idején naponta ápolni, hogy megelőzzük a terhességi csíkok kialakulását. A technika ugyanaz, mint amit fent leírtunk. Kiegészítésként simogassuk a hasunkat a szeméremcsonttól kiindulva a has közepén át haladva mindkét kezünkkel párhuzamosan a mellcsont alsó szegélyével és az alsó bordaíven át kifelé és újra lefelé. Lélegezzünk finoman és nyugodtan. Alkalmazzunk nagyon jó minőségű, természetes masszázsolajat.

 

 

A lábmasszázs tetőtől talpig hat a testre

A talp reflexzónái tökéletesen alkalmasak önkezelésre. A reflexzónamasszázs régóta jól bevált módszere a test úgynevezett funkcionális zavarainak helyreállítására. A zónákra gyakorolt ujjnyomás útján harmonizálhatjuk a masszírozott testrészeket, és ezzel mintegy önmagunk orvosaként állíthatjuk helyre a test önszabályozó mechanizmusait. A reflexzónamasszázst minden olyan panasznál alkalmazhatjuk, amelynél úgy érezzük, valami nem stimmel, anélkül, hogy rosszat tennénk magunknak. Ne kísérletezzünk a masszázzsal akut betegségek idején és a terhesség alatt.

 

Csak egy kis áttekintés: üljünk le mezítláb kényelmesen egy székre, és húzzuk fel a lábunkat úgy, hogy akadálytalanul elérhessük a talpunkat. A következőket tartsuk szem előtt: a jobb láb testesíti meg az egész jobb testfelet, a bal pedig értelemszerűen a balt. A fejrégió a lábujjakon található, a medencerégió a sarkakon. A láb külső szegélye a test oldalait jeleníti meg, a láb belső szegélye a test közepét.

 

Mindig a fej részén kezdjük a kezelést, és a hüvelykujjainkkal erőteljesen haladjunk a lábujjaktól a sarkak felé. Az mindegy, fokozatosan haladunk el vagy egyenletesen. Osszuk fel a talpat több hosszanti csíkra, mindegy, hogy kívülről haladunk-e befelé vagy fordítva. Vagy az egyik talpat végig masszírozzuk, vagy váltogatjuk a kettőt. A végén kellemes simogatással fejezzük be. A technikát a legjobb képzett terapeutától megtanulni, számtalan tanfolyam közül választhatunk.

 

Ha nincs elég időnk, tegyünk egy tüskés műanyag labdát a talpunk alá, és görgessük ide-oda, először csak enyhén, majd erősebben, ahogy hozzászoktunk a tüskékhez. Tegyük mindkét talpunkat a földre, és hasonlítsuk össze a két talp érzéseit. Mi más a kezelt talpon? Az egyiket könnyebbnek/nehezebbnek érezzük, mint a másikat, melegebbnek/hidegebbnek, egyenesebbnek/ferdébbnek? Miután ezt megállapítottuk, kezdhetünk dolgozni a másik talpon, ugyanilyen módszerrel. Mindenképpen más testérzés alakul majd ki bennünk. Alternatívaként labda helyett egy bambuszrudat vagy nagyobb köveket is használhatunk.

 

A fejmasszázs elűzi a terhes gondolatokat

Végül még egy „bonbon": a fejjel kapcsolatos mindenféle bántalom esetén enyhülést hoz a fajmasszázs. Megszabadít a terhes gondolatoktól, szabaddá teszi a koponya üregeit, energikussá tesz agymunka esetén, javítja az agy vérellátását, és ráadásul még kozmetikai szempontból is jó hatást gyakorol az arc bőrére, az frissebb és fiatalosabb lesz. Alkalmazzuk ezt a masszázst a saját igényeink szerint. A menete a következő:

 

Lábmaszszázs harmonizálásra

 

◆ A 2., 3. és esetleg a 4. ujjunkkal (a számozás a hüvelykujj felől 1-gyel kezdődik) az ujjbegyekkel haladjunk végig az arcon simító mozdulatokkal, többször egymás után, az orrgyöktől kiindulva a szemöldök mentén a fülig.

 

◆ Ugyanezt végezzük el az orrszárnyaktól indulva az arccsont mentén a fül felső széléig, utána az arccsont mentén alul a fül alsó széléig.

 

◆ Az orr alsó részétől kiindulva a felső ajkak mentén az orcákon át az állkapocsig.

 

◆ Az állkapocstól a fejtől a láb irányába simítva, közben pontosan a rágóizmokra nyomást gyakorolva.

 

◆ Az alsó állkapcsot vegyük a 2. és 3. ujjunk közé, és az álltól haladjunk az állkapocsízület felé.

 

◆ Végül valamennyi ujjunkat használjuk fésűként, és simítsuk át velük erőteljesen a fejbőrt a homloktól a fej hátsó részéig.

 

A fejmasszázst nem szabad alkalmazni fennálló epilepszia és annak mellékformái esetén, valamint diagnosztizált agytumor vagy annak gyanúja esetén. Ugyancsak legyünk óvatosak magas vérnyomásnál és szédülésnél.

 

Ezzel ötféle lehetőséget is megtanultunk, amelyekkel megnövelhetjük energiaszintünket és lemerült elemeinket újra feltölthetjük. Ha ezekkel a módszerekkel rendszeresen kezeljük önmagunkat, akkor hamarosan érzékelni fogjuk jótékony hatásukat. A masszírozáshoz keressünk nyugodt és kellemes környezetet, kapcsoljuk ki a telefonunkat, és utána igyunk elegendő mennyiségű vizet. A siker nem marad majd el!

- nori -
XIV. évfolyam 12. szám

Címkék: immunerősítés, masszázs, öngyógyítás

Aktuális lapszámunk:
2019. október

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.