Szépség

Répadiéta

Fogyókúratípusok 6.


Nálunk közönségesen csak leveszöldségként emlegetik a sárgarépát, a fehérrépát és a zellert. Kevesebben ismerik a maggit és a pasztinákot. Ez a két, különálló faj megjelenésében és aromájában leginkább a fehérrépához hasonlítható. Ízük markánsabb, levelük illata és íze kicsit „zelleres”. Vannak olyan alternatív táplálkozási irányzatok, amelyek nem javasolják a föld alatt fejlődő növények fogyasztását. Mások szerint kiemelten tisztító hatásúak.

 

A zellerről például bebizonyosodott, hogy mindazt tudja, amit a ginszeng: javítja a szervezet általános vérellátását, emeli az immunrendszer hatékonyságát, kedvezően hat a potenciazavarokra, vértisztító hatású. Eleme lehet a magas vagy alacsony vércukorszint helyreállítására adott diétának. Szénhidrátot ugyan tartalmaz, de ez nem számottevő egy állatifehérje-mentes diétában. Ezekben az étrendekben a gyorsan felszívódó szénhidrátokat a gyümölcsök szolgáltatják, a lassabban felszívódókat pedig elsősorban a gabonák (rizs és társai, nem pedig a kenyérfélék), valamint a zöldségek. A zeller jó a magas vérnyomásra és a megnövekedett koleszterinszint kezelésére is. Tisztítja a nyirokkeringést, ennek hatására a nyirokerek ismét képesek a vér egyes – bizonyos szint fölött – ártó elemeit magukba fogadni, könnyítve ezzel annak munkáját. (A tisztító folyamatokhoz szükséges az elegendő folyadékbevitel, ami 3-4 liter vizet és/vagy élő vizet jelent.)

 

A fehérrépa vértisztító, és fontos C-vitamin-forrás lehet a téli időszakban. Javítja a sebgyógyulást, és kedvező hatást fejt ki a vastagbelek működésére, belső flórájára. A petrezselyemlevél vízhajtó hatású; összerágva és hosszan forgatva a szájban fertőtlenít, elveszi az aftából és ínysorvadásból eredeztethető szájszagot, javítja a szájüreg belső környezetét. Áttételesen megelőzi a fogkő kialakulását is. A fehérrépáról sok tekintetben elmondható mindaz, amit a zellerről, de általánosságban jinebb növény, mint a zeller. Ez főleg a precízen betartott makrobiotikus étrendnél lehet érdekes, ahol az egyes táplálékminőségek is fontosak, nemcsak a hatásuk. (Ha célunk egy tisztító hatás elérése, és ehhez zellert választunk, a zellerhez jinebb gabona illik köretnek, lehet ez például a köles. A fehérrépa jangabb gabonával az igazi, barnarizzsel, esetleg árpával.)

 

A sárgarépa magas A-vitamin-tartalma közismert, bizonyos szemproblémákra javallott a bevitele. Emellett jó a gyomor egyes megbetegedéseire (nem vérző gyomorfekélyre is). Fontos tulajdonsága emellett, hogy „piros”. A piros színű ételek serkentik a gyökércsakra működését. Hazánkban (és Európában) az emberek gyökércsakrája szinte mindenkinél alulműködik, ezért vagyunk annyira gyakran talajtalanok és hajszoltak, híján a tetterőnek és fogékonyak a különböző fertőzésekre. A piros étkek növelik az életenergiát és aktivizálnak.

 

A felsorolt indikációk nélkülözik a teljesség igényét, mert a zöldségek tápanyagban és vitaminban annyira gazdagok, hogy minden fajtának lehetne egy-egy külön cikket szentelni.

 

A felsorolt ételrecepteket vegán módra adjuk meg, hogy beilleszthetőek legyenek egy fehérjementes étrendbe. Laktovegetáriánusok tehetnek az ételekbe sajtot, tejet, szejtánt.

 

 

Ételek sárgarépából

„Répásétel”

Hozzávalók: sárgarépa, vöröshagyma, fokhagyma, gyömbér, köménymag vagy koriander, curry vagy kurkuma, igény szerint só és fehérbors.

 

Elkészítése: a répát hosszú csíkokra vágjuk, a hagymát durvára. Serpenyőben, kevés olajon elkezdjük őket pirítani. Amikor a hagyma üveges, megfűszerezzük, hozzáadjuk a fölszeletelt fokhagymát, és fedő alatt – esetleg kevés víz hozzáadásával – puhára pároljuk. Ha a répa kellően friss, általában víz hozzáadása nélkül is megpuhul. Aki szereti, meg is fonnyaszthatja, de félig roppanósan sem rossz. Ha tovább sütjük, a hagymában és a répában is jelen lévő cukor karamellizálódik, édeskés-erőskés étel lesz az eredmény.

 

Répasaláta

Hozzávalók: sárgarépa, citromlé és reszelt citromhéj, igény szerinti mennyiségű méz, mazsola, alma, fahéj, őrölt kardamom.

 

Elkészítése: a répát és az almát lereszeljük a legkisebb „lyukú” reszelőn. A citromlét érdemes mindenekelőtt hozzájuk keverni, ez megakadályozza az alma oxidációját (megbarnulás). Igény szerint fűszerezzük. A kardamom erős aromájú, kevés is elég! Ha a citrom héja is belekerül a salátába, enyhén kesernyés aromát ad az egésznek, ez kiemeli a mazsola ízét. Ízletes és szép díszítője lehet ennek az ételnek a dió, dekoratívan körül lehet rakni vele a tál szélét.

 

Répa elkészítése kirándulás alkalmával vagy a kertben

Hozzávalók: sárgarépa, vöröshagyma, fehérrépa, burgonya, teavaj, igény szerint só, és egyéb bármilyen zöldség (pl. cukkíni, tök, padlizsán).

 

Elkészítése: amikor a tábortűz már vígan lobog, összevágjuk a hozzávalókat, figyelembe véve, hogy az egyes elemek nem azonos idő alatt puhulnak (a répát például kisebbre kell vágni, mint a cukkínit). Alufóliába csavarjuk őket a teavaj társaságában, ügyelve arra, hogy a csomag lehetőleg légmentesen zárjon, hogy a vaj és a gőz, melyben megpárolódnak, ne szökjenek el. A már csendesedő, de még nem parázsló tűzbe helyezzük. Körülbelül negyed óra múlva elő lehet venni ügyesen, és kinyitva megvárni, amíg meghűlnek valamelyest az ízletes falatkák.

 

„Rántott” sárgarépa

Hozzávalók: sárgarépa (és egyéb zöldségek, mert mindegyik finom ezen a módon elkészítve), sárgaborsóliszt, curry, só.

 

Elkészítése: a sárgaborsólisztet vízzel és curryvel elkeverjük, palacsintatészta-sűrűségűre, majd fél órán át állni hagyjuk. Ez idő alatt néha sűrűsödik, ilyenkor a felvett vizet pótolni kell. Igény szerint a „panírba” beletehetjük kedvenc fűszerünket. Amíg áll, a répát lapokra szeleteljük. A közepesen forró olajba beledobjuk a hamis panírba mártott répát és kisütjük.

 

Paprikás krumpli – sárgarépával

Hozzávalók: burgonya, vöröshagyma, egy-két gerezd fokhagyma, zöldpaprika, fűszerpaprika, paradicsom, sárgarépa, kevés kurkuma (szép színt ad a burgonyának), kevés fehérbors.

 

Elkészítése: mindenben ugyanúgy járunk el, mintha paprikás krumplit főznénk, csak a sárgarépa kerül bele pluszba. A karikára vágott sárgarépa egyedi ízt ad az ételnek, és vidámabbá teszi az amúgy nem annyira közkedvelt eledelt.

 

 

Ételek zellerből

Sült zeller

Hozzávalók: zellergumó, fokhagyma, őrölt babérlevél, tárkony, igény szerint só.

 

Elkészítése: a zellert apró kockákra vágjuk, és kevés olívaolajon – szükség esetén kis vízzel – fedő alatt puhára pároljuk a fűszerekkel.

 

 

Zellerkrémleves – állati fehérje nélkül

Hozzávalók: zellergumó, zellerszár, vöröshagyma, petrezselyem, kevés burgonya, őrölt szerecsendió, igény szerint só, borsikafű.

 

Elkészítése: a hagymát üvegesre pároljuk, a kis kockákra vágott zellert, a burgonyát a zeller- és petrezselyemlevéllel, valamint a fűszerekkel megpirítjuk, majd felengedjük a kívánt vízmennyiséggel. Amikor a zeller puhára főtt, kihűtjük a levest és leturmixoljuk. Friss mentalevéllel vagy petrezselyemmel díszítjük. Pirított kenyérkocka helyett megteszi a (bármilyen) gabonapehely fölmelegítve serpenyőben, olaj nélkül.

 

 

Ételek fehérrépából – és egyebekből

Római tál zöldségekkel

Hozzávalók: fehérrépa, sárgarépa, zeller, zöldpaprika, vöröshagyma, sok fokhagyma, paradicsom, egyéb zöldségek, zsálya vagy tárkony, babérlevél, római kömény, vaj vagy olívaolaj, igény szerint só, bors.

 

Elkészítés: miután a római tálat megfelelő módon előkészítettük, a hozzávalókat kevés vízzel és a fűszerekkel beletesszük. Sütőben fél óra alatt készre párolódik. Köretnek durumtészta vagy bármely gabona megteszi.

 

 

Zöldséges tészta

Hozzávalók: fehérrépa, sárgarépa, fokhagyma, zöldpaprika, oregánó, só, majoránna, gyömbér, durumtészta.

 

Elkészítése: a hozzávalókat a fűszerekkel együtt olajban megpároljuk, majd összekeverjük a durumtésztával. Dekoratív ételt kapunk, salátát adjunk hozzá.

-szabó-
IX. évfolyam 10. szám

Címkék: fogyókúratípusok, répadiéta

Aktuális lapszámunk:
2019. augusztus

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.