Szépség

Rizskúra

Fogyókúratípusok 5.


A magyar étkezési kultúrában nincs megfelelő szerepe a rizsnek. Elsődlegesen köretként fogyasztjuk, de mennyiségben itt is lényegesen elmaradva a krumpli különféle elkészítési módjai mögött. Önálló fogásként főként az édességek kedvelői választják a tejjel, kakaóval, lekvárral, gyümölcsökkel készülő változatokat, illetve a borsodóval, vaníliaszósszal vagy málnaszörppel leöntött rizsfelfújtat. Pedig jó lenne, ha lényegesen többször ennénk rizsből készült ételeket. (A rizsről bővebben a Biogazdálkodás c. rovatunkban is olvashatnak.)

 

Dr. Papp Zsófia szerint a rizst támogató érvek között akár első helyen is megemlíthető, hogy finom. Gyors és egyszerű az elkészítése.

 

A diétákban pedig különösen ajánlott, mert könnyen emészthető, és megfelelő tápanyagokkal kiegészítve a diabéteszesek diétájába is beilleszthető. Dr. Papp Zsófia szerint a rizskúrának nincs komoly kontraindikációja. Még candidások is ehetik – bár a doktornő tisztában van vele, hogy ezért a kijelentéséért sokan hozzá nem értőnek kiáltják majd ki. További tapasztalata, hogy a kizárólag rizsre épülő diéta a céltól függően eltérő hatású. Túlsúlyos embereknél sikeresen alkalmazható a fogyókúrában, míg legyengült szervezetnél roboráló hatású.

 

A rizs nyersen is fogyasztható. Az alábbi kúra például kifejezetten nagyon erős tisztító hatással rendelkezik:

 

Hét üvegbe helyezzünk el egy-egy kínai tálkányi rizst, és öntsük fel vízzel úgy, hogy az bőven ellepje a szemeket. Mindennap cseréljük a vizet az üvegekben. Hét nap után fogyasszunk el egy adagot, és ennek üvegébe újra helyezzünk rizst. Ezt követően mindennap egy adag fogyasztható, sorban haladva, mindig a legfrissebb adag kerüljön a sor végére. A kúra hat hétig tart, és a nyers rizst legfeljebb frissen préselt zöldséglevekkel egészítsük ki.

 

A főtt rizs ízének a fűszerezéssel adhatunk végtelen számú variációt. A rizs egyébként kiegészíthető például zöldségpörkölttel is. De minden olajon párolt zöldség mellett, vagy éppen azzal elkeverve kitűnő egytálételt kapunk. A fűszerek összeválogatásában kezdetben érdemes recepteket követni (mi is felsorolunk néhányat), de később az egyéni ízlés és fantázia alapján is lehet fűszerkeverékeket készíteni. Dr. Papp Zsófia szerint a fűszerezés tulajdonképpen festészetnek tekinthető, és kis túlzással elmondható, hogy mindaz, amit egzotikusnak tartunk a gasztronómiában, valójában ismert és elérhető alkotóelemekből áll. Viszont nem jutna eszünkbe együtt alkalmazni őket. Például, aki kedveli a pikáns ízeket, annak érdemes már a rizs főzővizébe is hajítani fahéjat vagy szegfűszeget a só mellé.

 

A hagyományos magyar konyhához közelebb áll, ha hagymával, fokhagymával ízesítjük a rizst, illetve friss petrezselyemzöldjét vágunk rá. Akik az édes ízekre vágynak, kevés mézzel, lekvárral, aszalt gyümölcsökkel ízesíthetik a rizst, akkor is, ha vízben főtt – így a diétázóknak sem kell megalkudniuk. A kompóthoz hasonlóan fűszerezett gyümölcsrizst hűtve kell tálalni, és ez az étel nagyon jó szolgálatot tesz influenzás időszakban, amikor erősíti a legyengült immunrendszert.

 

A párolt rizs annyiban különbözik a főttől, hogy olajon vagy vajon kicsit megpirítjuk, mielőtt a rizshez képest dupla mennyiségű vízzel felengedjük. Ennek az elkészítési módnak az egyik előnye, hogy a rizs pergősebb lesz. A másik, hogy többé-kevésbé minden fűszerre igaz, hogy aromájuk intenzívebb, ha megpirítjuk őket. A legegyszerűbb tehát, ha a fűszerek és a rizs egyszerre kerülnek az edénybe.

 

 

Fűszerkeverékek

• Immunjavító hatású összeállítás a szegfűszeg és só együttes használata.

• Ugyanezt a célt érhetjük el kardamom, gyömbér és fehérbors keverékével.

• Emésztésjavító (különösen epebántalmak esetén hatásos) a kurkuma-, csili- és fahéjkeverék.

• Nyirokpangás esetén érdemes kipróbálni a zsálya, tárkony, majoránna összeállítást.

• Szélhajtó a kömény, szerecsendió, bors, gyömbér, só és némi cukor keveréke.

• Az említett immunerősítő gyümölcsrizs ízesítéséhez szegfűborsot, szegfűszeget, szerecsendiót, gyömbért, fehér borsot, fahéjat használjunk.

-szabó-
IX. évfolyam 10. szám

Címkék: fogyókúratípusok, rizskúra

Aktuális lapszámunk:
2020. április

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.