Szépség

Szépségkonyha


Sokszor hangoztatott igazság, miszerint az ételed az életed. Hozzátehetnénk: ételed a szépséged is! Most a tavasz elején különösen fontos, hogy a mindenféle kenceficék helyett (függőségi viszony esetén azok mellett) tudatosan táplálkozzunk szépségünk megőrzése vagy visszaszerzése érdekében. Nagyon fontos, hogy amit csak tudunk, ellenőrzött ökológiai termesztésből vásároljunk, megbízható bioboltokban vagy a Marczibányi téri Ökopiacon.

Lássuk csak, mi mire jó?

 

Kalcium Nem csak a fogak és csontok lesznek hálásak a kalciumban gazdag étrendért, de a bőrfelszín is ellenállóbbá válik.Fölözetlen biotej, zöld színű zöldségek, szezámmag tartalmazza. Italként ásványvizet igyunk.
Magnézium A bőr anyagcsere-forgalmáért felelős enzim táplálója. A petyhüdt, fáradt, matt bőr biztosan magnéziumhiányt mutat. Fogyasszunk leveles zöldségeket, teljes magból készült ételeket, hüvelyeseket.
Vas A test energiaszabályzója. Hiányában a bőranyagcsere lelassul. Fénytelen haj, gyulladásos bőr, vékony, törékeny körmök vashiányt jeleznek. Fogyasszunk biohúst, gabonaféléket, zöldségfélét, gyümölcsöt. Fontos! A növényi vas felszívódásához C-vitaminra van szükség!
Cink Apró, ám fontos építőkocka, mely a fehérje-anyagcserét szabályozó enzim tápláléka. Az immunrendszer egyik legfontosabb stabilizálója. Hiányában nehezen gyógyulnak a sebek, ekcémák, gombásodás léphet fel. Tartalmazza: tengeri halak, húsfélék, sajt, búzacsíra, zabpehely. Az ökológiai művelésű földek általában cinkkel jól ellátottak. A tengeri halak kivételével mind be is szerezhető biominőségben.
Réz A bőr- és a hajszín nem lenne egészséges nélküle! Nem képződne melanin (bőrpigment), így a bőrön világos foltok keletkezhetnek, a haj beszürkül. Halak, diófélék, néhány zöldnövény, pl. avokádó tartalmazza nagy mennyiségben.
Kovasav A kötőszövetek működésében van szerepe, valamint a bőr, a haj és a körmök szerkezeti stabilitásában. Legfontosabb kovasavtartalmú táplálék a köles.
Szelén Az E-vitaminnal együtt a bőr UV ellenálló képességéért felelős. Ugyanakkor a sejteket megvédi a legtöbb külső ártalmas behatástól. Legfontosabb szelénforrás: máj, kagyló, hal, gabonák és hüvelyesek.
A-vitamin A klasszikus „bőrvitamin”! A bőr és nyálkahártya hiányában kiszárad. Stabilizálja a sejtfalak épségét. Sok A-vitamint tartalmaz a tojássárgáa, máj, sajt, a lazac vagy a makréla. Bio-minőségben csak a tojás és sajt kapható.
Béta-karotin provitamin Legjobb, ha a zöldségféléket a közlekedési lámpa felvillanási sorrendjében fogyasztjuk felváltva: piros-zöld-sárga. Gazdag forrás: sárgarépa, kajszi, őszibarack, brokkoli, spenót, mángold, paprika, paradicsom.
B1-vitamin (Thiamin) Mint coenzim az anyagcserét szabályozza. Hiányában ödéma, bőrhólyagok keletkezhetnek. Teljes gabonatermékekben, hüvelyesekben, sovány húsokban (pulyka) található.
B2-vitamin (Riboflavin) Gyulladáscsökkentő, irritációt nyugtató. Hajnövekedési gondok, ekcéma, kivörösödő ajkak, berepedezett szájszeglet B2-hiányt jelez. Biotej és tejtermékek, hal a legfőbb forrása.
B6-vitamin (Pyridosin) A bőr, a haj és a körmök számára a fehérjeháztartás rendkívül fontos. A B6 coenzim ezért felel. Minél fehérjegazdagabb az étrend, annál több B6-vitamint tartalmaz. Értelemszerűen fő forrásai: húsok, tej, tojás, sajtok, teljes gabonaszemek és szója.
B12-vitamin Általános sejtműködést befolyásoló, a bőr szépségéért is felel. Előfordul: tej és tejtermékekben (tehén, juh, kecske). A májban tárolódik.
C-vitamin A bőrt sok irányból befolyásolja. A kötőszövetek felépítésében van szerepe. Az érfalak rugalmasságáért és a bőrpigment stabil anyagcseréjéért is felelős. Hiányában száraz a bőr és nehezen gyógyulnak a sebek. A növényi vas felszívódását segíti. Tartalmazzák a gyümölcsök, zöldségfélék, salátafélék. Ez gond nélkül beszerezhető biominőségben is!
D-vitamin A kalcium felvételét segíti elő. Tengeri halak (hering, lazac, makréla), valamint a vaj gazdag benne.
E-vitamin (Tocopherol) Maga az igazi szépségvitamin. Védi a sejteket a szabad gyököktől, megelőzi a napégést. Előfordul: búzacsírában, hidegen préselt búzacsíraolajban, diófélékben és olajos magvakban, leveles zöldségfélékben, teljes gabonákban.
Niacin A bőrben a kollagén és a pigmentek képződéséért felel. Kivédi az UV-sugarak káros hatását, a bőr vízháztartásáról gondoskodik, a szaruképződést segíti. Gyakorlatilag minden élelmiszerben előfordul.
Biotin (korábban H-vitaminnak is hívták) A szaruképződést segíti, így elengedhetetlen a haj, a bőr és a körmök egészséges fejlődéséhez. Tojásban, hüvelyesekben, a májban és diófélékben fordul elő jelentősebb mennyiségben.
Folsav A sejtképződésben fontos a szerepe, így a B12-vitaminnal együtt a vörösvértestek képzéséhez nélkülözhetetlen. Hiánya ritkán fordul elő. Folsavban gazdag élelmiszerek: paradicsom, uborka, káposztafélék, teljes gabonaszemek, burgonya, hús, máj, tojás, tejtermékek.
   

A teljes értékű táplálkozás ma már ökotermékekből is többé-kevésbé fedezhető.

 

Sokáig az állati termékek hiányoztak a palettáról. A Hortobágyi Génmegőrző Kht. kiváló bio szürkemarhákat, a Pick szalámigyár ebből készült szalámit, míg Moór Ferenc püspökhatvani biofarmja tejet, sajtot, joghurtot, mangalicaszalámit és tepertőt kínál. Ugyancsak kapható őshonos magyar tyúkfajták tojásai.

 

A zöldségfélékből pedig igazi szezoni tobzódásnak lehetnek tanúi az Ökopiac vásárlói. A holtszezonban ezek szárított, aszalt változatai a bioboltokban megtalálhatóak.

 

Semmi sem akadályozhatja meg Önöket abban, hogy a böjt utáni lelki megújulás után a testi megújulás, megszépülés is elérhető közelségbe kerüljön.

-frühwald-
VIII. évfolyam 4. szám

Címkék: ásványi anyagok, natúrkozmetika, vitaminok

Aktuális lapszámunk:
2018. július

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.