Szépség

Tavaszvárás karcsúan és energikusan

Főzzünk az évszaknak megfelelően!

Tavasszal is táplálkozzunk egészségesen és kiegyensúlyozottan, összhangban a kínai, öt elemről szóló tanításokkal! Cikkünk praktikus tippekkel és ízletes receptekkel szolgál, pluszként pedig karcsúsító öt elem gabonakúrával.


Tudatos táplálkozással megszabadulhatunk a fölösleges kilóktól,
böjtölés nélkül is

 

A nappalok végre újra hosszabbodnak, a természet és vele a mi szervezetünk is felébred téli álmából. A tavasz, amely a kínaiaknál már február elején, a kínai újévvel megkezdődik, az az évszak, amelyet mindannyian a legjobban várunk. Amikor végre megérkezik, a természetben a fa elem erejét éljük át, amely többek között a kezdet, a gyors növekedés, a fejlődés, a születés és a gyerekkor jelképe.

 

Újra többet tartózkodhatunk a szabadban, élvezhetjük a kellemes időt és elfelejthetjük a hideg telet. Sajnos ez utóbbi nem megy olyan könnyen: ha tél végén belenézünk a tükörbe, nem azt az egészséges, életvidám alakot látjuk viszont, aki nyár végén ideális állapotban volt. A bőrünk sápadt és szürkés, az ízületeink elmerevedtek és itt-ott téli háj rakódott ránk. Legfőbb ideje tehát, hogy nekilássunk a szervezetünkben is a tavaszi  nagytakarításnak. Ezzel egyszerre szabadulhatunk meg a felszaporodott salakanyagoktól és a fölös kilóktól.

 

Az öt elemről szóló tanítás szerint a tavasszal uralkodó fa elem megfelelő dinamikával és lendülettel ruház fel minket ahhoz, hogy tudatos táplálkozással visszanyerjük a régi alakunkat. A régi kínaiak már több ezer évvel ezelőtt tudták, hogy a máj és az epehólyag tavasszal különösen aktív. Ez a legjobb előfeltétele az egész test szelíd méregtelenítésének.

 

Tegyünk jót a májunknak!

Ha úgy döntünk, hogy meg akarjuk szabadítani a májunkat a benne felgyülemlett érzelmektől és táplálkozási hibák következményeitől, akkor elsősorban savanyú-frissítő ételeket együnk. Ezen kívül próbálkozhatunk a következő egyszerű, de hatásos májtisztítással: hidegen préselt olívaolaj és citromlé (alternatív megoldásként almaecet) 1:1 arányú keveréke. Ebből tíz napon át reggeli előtt egy evőkanálnyit vegyünk be. A méregtelenítés folyamatát segíthetik az édesvízi algák, például a Chlorella (a legjobb kúraként, 2-4 héten át szedni).

 

Méregtelenítik a májat: olívaolaj és citrom

 

A máj- és epemeridián este 23 és hajnali 3 között éri el aktivitása csúcsát. Éppen ezért tavasszal lehetőleg ne 23 óra után feküdjünk le, mert az említett időpontok közötti alvás segíti a legjobban a két szerv működését. Az olyan tisztító gyakorlatokkal, mint a meditáció, a jóga, a taj-csi vagy a csikung, segíthetjük a szervek egészséges rezgését és meggyorsíthatjuk a tisztulási folyamatot.

 

A belső nagytakarítás segítője

A savanyú ételek a fa elemhez tartoznak, és lazító hatással vannak a májra. A kínai orvoslás felfogása szerint segítenek megőrizni a testnedveket. A kínaiaknak az a meggyőződésük, hogy főleg tavasszal túlteng a csi és a szél, és ez azzal a veszéllyel fenyeget, hogy a test kiszárad. Ezért most olyan ételeknek kell az étlapunkon szerepelniük, mint a saláták, leveles zöldségek, friss zöldfűszerek és kis mennyiségben savanyított tejtermékek. A gabonafélék (tönkölybúza, búza) csirkehússal vagy csírákkal kombinálva szintén jót tesznek a szervezetnek. A csírák (lucerna, szója) gyors növekedésüknek köszönhetően sok faenergiát adnak, így nagy segítőink lehetnek a tavaszi „nagytakarítás” során. Ezen kívül otthon is termeszthetjük őket, és mindig frissen állnak rendelkezésünkre.

 

Az említett ételek fogyasztását azonban ne vigyük túlzásba, mivel hatásukra a test könnyen kihűlhet. Általánosságban az tanácsolható, hogy tavasszal kevesebbet és könnyebbet együnk, és mondjunk le a sós, nehéz, édes és zsíros ételekről. Ilyenkor különösen megterhelik a májat a kémiai anyagok, a  növényvédőszer-maradványok és az alkohol. A megrekedt máj-csit fellazítja az édes íz. Csokoládé helyett azonban egészségesebb ezt az állapotot édes ízű ételekkel elérni, mint amilyen például a főtt gabona vagy az édes-savanyú gyümölcsök (mandarin, bizonyos almafélék).

 

 

Fontos az összetétel

Az öt elemről szóló tanításban a fa elem az élet kezdetét jelképezi. A ciklusban az előtte álló víz elem táplálja a fát a maga erejével, és ezért februárban és márciusban semmiképpen sem hanyagolható el. A fa elem újra csak erősíti az utána következő tűz elemet, amelyet szintén figyelembe kell venni a táplálkozás során.

 

Az öt elem ciklusa: a fa táplálja a tüzet – ha a tűz elhamvadt, akkor keletkezik a föld elem. A földből keletkezik a fém, amelynek ásványai elevenné teszik a vizet. A víz táplálja a fát, és ezzel bezárult a kör

 

Testi szinten az egyensúlyából kibillent fa elem többek között olyan betegségekben mutatkozik meg, amelyek főként tavasszal lépnek fel. Ilyen például a szénanátha, a szemgyulladás vagy a meleg szél hatására jelentkező fejfájás. Érzelmi szinten a fa elem blokkoltsága kontrollálatlan érzelemkitörésekhez vagy erőteljes hangulati ingadozásokhoz vezethet. Ezeket a tüneteket általában a májat lazító táplálkozással is meg lehet szüntetni. Itt is az érvényes, hogy csak ha minden elemet harmóniába hoztunk és a ciklus zavartalanul forog, akkor érezzük magunkat testileg és szellemileg jól.

 

Karcsúság és méregtelenítés az öt elemmel: gabonakúra

Válasszunk ki egy gabonafajtát, például a rizst, a kölest, az árpát vagy a quinoát, amit főzött formában,  zöldséggel, gyümölccsel, zöldfűszerekkel és kis mennyiségben magokkal és hüvelyesekkel kiegészítve fogyaszthatunk.

 

Elkészítés: Vagy egyszerűen főzzük meg a gabonát, vagy kásaként készítsük el. Ehhez 1 csésze gabonához adjunk 5-6 csésze vizet, és az egészet legalább 4 órán át főzzük. Minél tovább, annál energiagazdagabb lesz a táplálék.

 

 A rügyek ideális táplálékot jelentenek a tavaszi megtisztuláshoz

 

A főtt gabonát vagy kását párolt zöldséggel vagy gyümölcskompóttal egészítsük ki, és zöldfűszerekkel vagy fűszerekkel ízesítsük. Táplálóbb, ha adunk hozzá kisebb mennyiségben magokat, dióféléket, főtt hüvelyest vagy tofut. Egy nap három adag ilyen ételt fogyasszunk, és jól rágjuk meg.

 

Napi mennyiség:
maximum 150 g gabona (nyersen mérve), párolt zöldség, amennyit csak kívánunk, 500 g gyümölcskompót, 1,5-2,5 l folyadék (gyógytea, leves, meleg víz).

 

Időtartam: 3-12 nap.
A kúra alatt kerülendő ételek: hús, zsírban sült és panírozott ételek, nagyon erős fűszerek, kenyér, édesség, sütik, cukor, krumpli, fekete tea, alkohol, nikotin, készételek, konzervek, telített zsírok (margain, finomított olaj), tejtermékek. Csak mérsékelten sózzunk!

 

 

Tavaszi receptek szezonális hozzávalókkal

Öt elem leves

Hozzávalók (5 adag): fél kis fej káposzta (föld), 1 piros színű paprika (föld), 3 közepes méretű sárgarépa (föld), fél halványító zeller (föld), 2 kis hagyma (föld), 2 evőkanál olívaolaj (föld), 2,5 liter zöldségleves (föld), fél csokor póréhagyma (fém), 60 g gyömbérgyökér (fém), 2 gerezd fokhagyma (fém), 1 friss csilipaprika (fém), 10 g tönkölydaszáraz kombu-alga (víz), 8 evőkanál  szójaszósz (víz), 2 szál citromfű (fa), 250 g paradicsompüré (fa), 1 citrom vagy zöld citrom leve (fa), 150 g friss mungóbabcsíra (fa), fél csokor petrezselyem (fa), kurkuma (tűz), édes-nemes paprika (tűz), fél teáskanál tárkony (föld).

 

Elkészítése: Egyszerre főzzük meg, és szükség esetén adagonként melegítsük fel! A zöldséget tisztítsuk meg, és vágjuk vékony csíkokra. A gyömbért és a  fokhagymát pucoljuk meg, és a csilipaprikával együtt vágjuk finomra. A citromfüvet vágjuk három darabba. Az algát puhítsuk fel meleg vízben, és vágjuk finom csíkokra.

 

Az olívaolajat forrósítsuk fel egy nagy serpenyőben, 5 percig pirítsuk benne a káposztát, a répát, a zellert, a hagymát, a gyömbért, a fokhagymát és a csilit. Adjunk hozzá 4 evőkanál szójaszószt, a paradicsompürét, a citromfűdarabokat, szórjuk meg kurkumával és öntsük fel a levessel. Lefedve főzzük 20 percig, közben folyamatosan kevergessük. Adjuk hozzá a paprikát és a póréhagymát, és kis lángon főzzük még 8 percig. Ízesítsük a maradék szójaszósszal, citromlével, paprikával, tárkonnyal és borssal. Tálalás előtt adjuk hozzá az algát, és szórjuk meg a felaprított petrezselyemmel és csírával.

Paradicsomos-spenótos egytál

Hozzávalók (2-3 adag): 3 sárgarépa (föld), 1 vöröshagyma (föld), 100 g zellergumó (föld), 1 púpozott evőkanál zöldségleves-granulátum (föld), 1 db póréhagyma (fém), 1 fokhagymagerezd (fém), 1 db friss gyömbér, kb. 1 cm vastag (fém), fél teáskanál tengeri só (víz), 1 teáskanál Ume Su vagy fehérborecet (fa), 1 l meleg víz (tűz), 100 g brokkoli (föld), 2 babérlevél (fém), 100 g szárított szójabab (víz), 300 g passzírozott paradicsom (fa), 5 evőkanál paradicsomvelő (fa), fél teáskanál friss oregánó (tűz), 250 g friss spenót (föld).

 

Elkészítése: A zöldségeket daraboljuk fel, és az összes többi hozzávalóval tegyük egy levesesfazékba, és addig főzzük (körülbelül 31 perc), amíg a répa megfő. Botmixerrel pürésítsük. Adjuk hozzá a brokkolit, a babérlevelet, 100 g szárított szójababot, és 10 percig főzzük lassú tűzön. Keverjük hozzá a paradicsomot és az oregánót. A spenótot mossuk meg és vágjuk csíkokra. Keverjük a leveshez és rövid ideig melegítsük, de már ne forraljuk fel.

Zöldfűszeres sütemény tavaszi salátával

Hozzávalók a zöldséges süteményhez (2-3 adag): 8 evőkanál teljes őrlésű tönkölybúzaliszt (fa), 50 g parmezán (tűz), 2 maréknyi frissen vágott zöldfűszer (petrezselyem, bazsalikom, rukkola, tárkony), 6 evőkanál tönkölydara (föld), 1 tojás (föld), 100 ml szójatej (föld), bors (fém), só (víz), víz (víz).

 

Hozzávalók a salátához: 1 kis fej jégsaláta (tűz), néhány szál rukkola vagy egyéb keserű ízű saláta (tűz), 2 közepes sárgarépa hosszúkás csíkokra vágva (föld), 1 evőkanál olívaolaj (föld), 1 teáskanálnyi mustár (fém), só (víz), fél pohár joghurt (fa), 1 evőkanál balzsamecet (fa), 20 g reszelt parmezán (tűz).

 

Elkészítése: A zöldséges sütihez keverjük össze a hozzávalókat és adjunk hozzá annyi vizet, hogy folyós tésztát kapjunk. Az egészet pihentessük legalább 20 percig, majd szükség esetén még adjunk hozzá egy kis vizet. Kanalanként süssük ki forró olajban és tegyük félre.
A salátaöntethez keverjük össze az olívaolajat, a mustárt, a sót, a joghurtot, az ecetet és asajtot, majd öntsük rá a megmosott és feldarabolt salátára, amihez a répát is hozzákevertük.

Zöldséges-rizses étel tofuval

Hozzávalók (2-3 adag): 2 csésze hántolatlan basmati rizs (fém), só (víz), gomasio (víz), 200 g friss szójacsíra (fa), negyed teáskanál kurkuma (tűz), 1 kis cukkini (föld), 2 kis répa (föld), 1 kis hagyma (föld), 200 g tofu (föld), 2 evőkanál pörkölt szezámolaj (föld), curry (fém).

 

Elkészítése: A rizst mossuk meg, és 4 csésze vízzel tegyük fel főni. Amikor forrni kezd, tegyük kis lángra, és lefedve főzzük tovább 25 percig. Zárjuk el a gázt, és lefedve hagyjuk még állni további 15 percig. Csak ezután sózzuk.

 

A cukkinit, a répát és a hagymát vágjuk apró kockákra, és a szezámolajban gyorsan pirítsuk meg. Hintsük meg egy késhegynyi curryvel, sózzuk, és öntsük fel egy fél csésze vízzel. A zöldséget pároljuk meg, adjuk hozzá a gomasiót, a csírákat és a kurkumát. A tofut vágjuk kockára, szórjuk meg curryvel, és keverjük össze 2 evőkanál gomasióval. Egy serpenyőben pirítsuk meg, és csak röviddel a tálalás előtt keverjük össze a rizzsel. Egyéb szezonális zöldségeket is tehetünk hozzá. Gomasio: pirított szezámból és természetes tengeri sóból készül ázsiai specialitás. Ázsiaboltokban juthatunk hozzá.

Tavaszi tekercs csirkével és rákkal

Hozzávalók (4 adag): 16 közepes méretű rizstésztalevél az Ázsia-boltból (fém), 50 g rákhús (víz), 150 g friss szójacsíra (fa), 1 kis csirkefilé (fa), 2 szelet ananász (fa), 1 evőkanál balzsamecet (fa), néhány szál petrezselyem (fa), rózsapaprika (föld), 1 zöld színű paprika (föld), 2 újhagyma (fém), bors (fém), szójaszósz (víz), kókuzszsír (föld) a kisütéshez.

 

Elkészítése: A paprikát, az újhagymát, a rákot, a csirkét és az ananászt vágjuk vékony csíkokra, és egy kis olajban pirítsuk meg. Ecettel és rózsapaprikával fűszerezzük, majd szórjuk meg kukoricakeményítővel, és ízesítsük borssal és szójaszósszal. A rizstésztát hideg vízben kissé puhítsuk meg (ne túl soká, mert akkor ragadni fog). A tésztalapokat konyhai törlőn tegyük egymás mellé, és tegyünk mindegyikbe egy evőkanányi tölteléket. Először az oldalát illesszük össze, majd elölről hátrafelé tekerjük fel.
A kókuszzsírt hevítsük fel, és a tekercseket egyenként süssük ki. Illik hozzá az édes-savanyú szósz (kínai boltokban kapható).

Almás süti

Hozzávalók (4 adag): A tésztához: 250 g teljes őrlésű tönkölybúzaliszt (fa), másfél teáskanál borkősütőpor (fa), fél teáskanál kakaópor (tűz), 125 g barna cukor (föld), 1 tojás (föld), 125 g vaj (föld), fél teáskanál őrölt fahéj (fém), 1 csipet só (víz).

 

Egyéb hozzávalók: 750 g savanyú alma (fa), 2 evőkanál bodzaszörp (tűz), 20 g vaj (föld), 1 rúd vanília (föld), 50 g mandula (föld), 2 kardamom (fém), 1 evőkanál víz (víz), zsír a sütőforma kikenéséhez.

 

A tészta hozzávalóit morzsáljuk szét. A mandulát zsiradék nélkül pirítsuk meg. Az almát hámozzuk meg, vágjuk négy részre, távolítsuk el a magházát és vágjuk nem túl vastag szeletekre. A vajat olvasszuk fel, és keverjük össze a kikapart vaníliával és a karra damommal. Adjuk hozzá a vizet, az almát, a bodzaszörpöt és a mandulát, majd tegyük kivajazott tepsibe. Osszuk el rajta az elmorzsált tésztát úgy, hogy befedje az almát. Előmelegített sütőben 200 fokon körülbelül 25 percig süssük. Melegen tálaljuk. Vaníliaszószt adhatunk hozzá.

 

 

A böjt az öt elemről szóló tanítás felfogása szerint

A böjt újabban nálunk is egyre népszerűbb. Sok helyen olvashatunk róla, milyen nagyszerű hatást gyakorol a szervezetre a táplálékról való átmeneti lemondás. A kínai orvoslás azonban inkább szkeptikusan viszonyult a témához. Abból indult ki, hogy az ember a táplálékkal  építi fel teste születés utáni energiájának (a csinek) nagy részét. Ez az energia főként azért fontos, hogy erősítsük azt az energiát, amit a születésünkkor kaptunk.

 

Ha hosszabb időre lemondunk a táplálékról, akkor a szervezetnek a születés előtti energiából kell merítenie, márpedig ez a tartalék nem kimeríthetetlen. A böjt további kedvezőtlen hatása a lép- és a gyomor-csi gyengülése. Éppen ezért a nulldiéta nem jöhet szóba mint a méregtelenítés vagy a fogyókúra eszköze. Aki ilyesmire vágyik, annak tanácsos inkább tavasszal tíznapos gabonakúrát végeznie, amikor kis mennyiségű párolt gyümölcsöt és zöldséget is fogyaszt.

 

A böjt igazán akkor egészséges a test számára, ha spirituális módszerekkel is összekapcsoljuk. Ilyenkor ugyanis a szervezet abból a csiből táplálkozik, amelyhez az intenzív meditáció vagy testgyakorlatok (csikung) révén jut hozzá, és ilyenkor gyakran nincs is szüksége további táplálékra.

 

Ez kapható most frissen a helyi piacokon

Gyümölcs és diófélék: alma, mandula, dió, mandarin, citrom.

 

Zöldség: gomba, zeller, póréhagyma, pasztinák, szójarügy, lucernacsíra, krumpli, sárgarépa, vöröshagyma, káposzta, kínai kel, spenót, cékla, piros káposzta, retek, snidling, fekete retek, topinambur.

 

Saláta: cikória, madársaláta, endívia, radikkió.

-szabó-
XVII. évfolyam 3. szám

Címkék: natúrkonyha receptek, táplálkozás, tavaszvárás

Aktuális lapszámunk:
2019. augusztus

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.