Szépség

Tökfélék

Fogyókúratípusok 7.


A túlsúly számos egészségügyi probléma közvetlen okozója. Szerencsére számos lehetőségünk van, hogy a felesleges kilóktól megpróbáljunk megszabadulni. Sorozatunkban dr. Papp Zsófia tanácsaival igyekszünk megismertetni az olvasókat. Ahány ember van, annyiféle diéta létezik – ez dr. Papp Zsófia belgyógyász alapelve. Ezt azért is tartja fontosnak hangsúlyozni, mert sorozatunkban csupán olyan kereteket mutatunk be, amelyek pontos összetevői az egyéni állapotfelmérés függvényében, illetve az elérendő célhoz igazodva változnak.

 

A tök tőlünk egy kicsit délebbre, keletebbre sokat szerepel az étlapon.

 

A főzeléktökön és a sütőtökön kívül a cukkíni, patisszon, padlizsán még mindig csak a reformkonyhát vezetők számára ismert. Pedig roppant gazdagon lehet őket fűszerezni, sütni, párolni, főzni. (A rendszertan szerint idetartozik az uborka is, ami alacsony kalóriatartalma miatt közkedvelt a salátázók körében.)

 

A tökféléket mindenkinek ajánlatos szeretni. Aki fogyni szeretne, fogyassza bizalommal! Ez a csoport a negatív kalóriák tartományba tartozik. Márpedig a negatív kalóriák sorában igazán nagy szabadsággal alakíthatjuk ki étrendünket, így maximálisan figyelembe vehetjük egyéni ízlésünket és érzékenységünket is. Igaz, ha valamit kiválasztottunk az adott napra, akkor belép egy szigorú szabály, a napi ötszöri étkezés.

 

Ugyancsak előírás, hogy az étkezésekhez mindig fogyasszunk a doktornő szavaival valami élőt – ami az esetek többségében nyers salátával megoldható. A már említett uborka sok „élő vizet” tartalmaz, így tisztít, méregtelenít. A salátakedvelők alapvetően két csoportra oszthatóak: akik szeretik meghámozni az uborkát, és akik már tudják, hogy a héjában egyebek közt olyan antioxidáns hatású anyagok tartózkodnak, amiket a szervezet örömmel fogad. Az uborka – belsőleg alkalmazva is – széppé varázsolhatja a bőrt, éppen ezen anyagok segítségével. Ha zsengék, a többi kabaktermés héját sem érdemes lehámozni.

 

A napi folyadékszükséglet kielégítéséhez még a vízben gazdag alapanyagok mellett is ásványvizet, teakeverékeket, pi-vizet válasszunk. Az ásványvízhez néhány csepp „élő” citromot is facsarni kell. A gyógyteakeveréknél, a zöldteánál és a gyümölcsteáknál is fontos alapszabály, hogy nem szabad kényelmi szempontok miatt a filteres kiszerelést választani.

 

A legtöbb padlizsán lila. Ezzel látszólag semmi újat nem mondtam. Az ételek színéért felelős anyagok (a tojásgyümölcs esetén nagyobb részt a piros) mindegyike kedvezően hat az immunitásra, antioxidáns (akárcsak az uborka zöld héja), jótékonyan hat az anyagcsere-folyamatokra. A „piros” ételek színanyaga bizonyítottan jó depresszió ellen is. A változókorba lépett hölgyek gondjait is enyhítheti a rendszeresen fogyasztott padlizsán.

 

Sokan túl könnyű ételnek tartják a tökféléket, ezért mint haszontalant félreteszik. Nekik ajánljuk, hogy egyék gabonával, burgonyával őket. Akik viszont örülnek a könnyen emészthető tápláléknak, most rátalálhatnak álmaik eledelére: a tökfélék könnyen emészthetőek, mert lédúsak és könnyen is ürülnek. Elegendő háromhetes kúrát tartani, hogy 6-9 kilogrammos fogyást érjünk el.

 

 

Töltött cukkíni

Hozzávalók: cukkíni, vöröshagyma, paradicsom, rozmaring, borsikafű, babérlevél, só.

 

Elkészítése: a cukkíniket hosszában félbevágjuk, közepüket kiskanállal kivájjuk. A kivájt részt serpenyőbe tesszük hagymával, paradicsommal, rozmaringgal, borsikafűvel és kevés olajon megpároljuk. Babérleveles, enyhén sós levet készítünk. (A babérleveleket pár percig főzni kell a lobogó vízben, hogy aromájuk megjelenjen.) Ebben a lében főzzük maximum másfél percig a cukkíniket. Az a cél, hogy meg is puhuljanak, de alakjukat is megőrizzék, mert a serpenyő tartalmát vissza kell töltögetni beléjük. Sokféle köret adható hozzá.

 

 

Tökpörkölt

Hozzávalók: tök (vagy cukkíni, esetleg egyéb más „tökféle”), vöröshagyma, fűszerpaprika, zöldpaprika, paradicsom, kevés fokhagyma, ízlés szerinti mennyiségű bors, őrölt szerecsendió, só.

 

Elkészítése: pörköltalapra kerül a tök. Érdemes figyelembe venni, hogy a tökfélék főzési ideje kicsi, viszont lédúsak. Kis gyakorlattal rátalálunk arra az állapotra, amikor a kockák már megpuhultak, de alakjuk is megmaradt. Az étel ekkor lesz igazán szép.

 

 

Saláta tökfélékből

Hozzávalók: egy vagy több tökféle (padlizsán, cukkíni, pattiszon stb.), paradicsom, többféle színű ún. kaliforniapaprika, zöldpaprika, főtt kukoricaszemek (lehetőleg nem konzerv), vöröshagyma, lilahagyma, sárgarépa, tárkony, kakukkfű, igény szerint bors és só.

 

Elkészítése: a kiválasztott „tököket” fövési idejüknek megfelelően felaprítjuk. (Példaképpen a padlizsán hamarabb készül el, mint a tök.) Ha a könnyebben puhulót nagyobb, a másikat kisebb darabokra szeljük, egyszerre rakhatjuk a serpenyőbe őket, és az étel változatosabb lesz a többféle nagyságú összetevők miatt. Kevés olajon megpároljuk a „tököket” a fűszerekkel. A paprikát, a hagymákat és a paradicsomot összevágjuk, érdemes minél többféle alakúra (kockára, csíkokra), mert így izgalmasabb lesz. Végül összekeverjük egy tálban az összes hozzávalót, ideértve a kukoricaszemeket is. Aki szereti, tehet hozzá olajbogyót is. Tálalás előtt másfél órával jó összeállítani, mert ennyi idő kell ahhoz, hogy összeérjenek az ízek.

 

 

Krémleves sütőtökből

Hozzávalók: sütőtök, vöröshagyma, kevés vaj, római kömény, igény szerint só.

 

Elkészítése: a vöröshagymát kevés vajon üvegesre pároljuk, rádobjuk a fölkockázott sütőtököt és a fűszereket, átforgatjuk, majd fölengedjük kevés vízzel. Amikor a sütőtök megpuhult, hagyjuk kihűlni. Sokáig turmixoljuk, így selymesebb lesz az íze. Egy órára félretesszük, ekkor lesz igazán finom. Hidegen és melegen egyaránt adható.

 

 

Indiai ízek – sütőtökből

Hozzávalók: sütőtök, padlizsán, őrölt kardamom, fahéj, gyömbér, édes masala, igény szerint só.

 

Elkészítése: a sütőtököt és a padlizsánt olajon – víz hozzáadása nélkül – összepároljuk a fűszerekkel.

 

Megjegyzés: a fűszereket az elején tesszük a serpenyőbe, a sütőtökkel együtt. Indiában – számunkra szokatlan módon – a fűszereket is megpirítják és nem a főzési folyamat végén kerülnek az edénybe. A masala Indiában közkedvelt fűszerek többféle kombinációja. Az összetétel szerint kapja a nevét (pl. garam masala). A szó maga keveréket jelent. Ezek a finom, illatos „porok” kevés helyen szerezhetők be, nem tévesztendők össze a levesporok mintájára készült instant keleti szószporokkal.

 

 

Hami halászlé patisszonból

Hozzávalók: patisszon, vöröshagyma, fűszerpaprika (édes és igény szerint csípős), paradicsom, zöldpaprika, igény szerint bors, só.

 

Elkészítése: a patisszont meghámozzuk, félbevágjuk, belsejét kanállal eltávolítjuk. (A magokat nem kell kidobni, mehet a fazékba.) Szeletekre vágva hasonló lesz a halszeletekhez. Nem kell besózni, mert akkor kiereszti a levét, fölpuhul. Lehet viszont borsozni, ekkor finomabb lesz, és friss marad. Az előkészített „álhalakat” félretesszük, és nekilátunk a pörköltalapnak. A hagymával együtt nyugodtan piríthatjuk a magokat is, hiszen a turmixolásnál úgyis eltűnnek.

 

Megjegyzés: a patisszon jóval hamarabb puhul a halnál.

 

 

Tepsis „tökök”

Hozzávalók: bármelyik tökféle + sütőtök, burgonya, karikára vágott vöröshagyma, olívaolaj, vaj a tepsi kivajazásához, oregánó, zsálya, gyömbér, igény szerint só.

 

Elkészítése: a tepsit kivajazzuk, majd egy sor burgonya kerül az aljára, amit meghintünk oregánóval. Erre egy sor hagymakarikát teszünk, arra pedig pl. sütőtököt, amire zsályát szórunk. Ismét egy sor krumpli, ezúttal gyömbérrel. Ekként rakjuk a sorokat, míg el nem fogynak az alapanyagok. Praktikus burgonyával zárni a sort, mert nem ég meg, és szép, ha megpirul. Olívaolajjal meglocsoljuk és alufóliával lefedjük. A sütés utolsó stádiumában az alufóliát eltávolítjuk, felkarikázott paradicsommal díszíthetjük.

 

Megjegyzés: az olívaolaj nem ivódik bele a burgonyába, nem lesz az étel zsíros tőle, és aromája egyedülálló.

 

 

Padlizsánkrém

Hozzávalók: padlizsán, vöröshagyma, fokhagyma, bors, kakukkfű.

 

Elkészítése: A padlizsán héját a gáztűzhely lángjánál megégetjük (!). A pecsenyevillát a megmosott és szárazra törölt padlizsán száránál szúrjuk be. Ha máshol próbálkozunk, egykettőre kicsúszik a villa a puhuló tojásgyümölcsből. Módszeresen feketére égetjük a héjat, forgatva a tűz fölött a padlizsánt. Mire a teljes felület megég, a belseje megpárolódik. Ha kihűlt, el lehet távolítani az elszenesedett részt. Kevés olajon aranysárgára pirítjuk a hagymát, hozzákeverjük a zúzott fokhagymát és a fűszereket. A padlizsánt villával összetörjük, végül hozzákeverjük (levével együtt) a sült hagymához. Aki nem szeretné a hagymadarabokat szemlélni a kenyerén, le is turmixolhatja az egészet. Ekkor habosabb, könnyedebb lesz. Legalább egy napot állni hagyjuk hűtőszekrényben (ha sikerül), hogy az ízek kellőképpen összeérhessenek. Az égetés kellemes füstölt aromát kölcsönöz a krémnek.

 

Megjegyzés: érdemes egyszerre nagyobb mennyiséget készíteni, mert finom, és sokáig eláll. Erdélyben lecsót kevernek az ismertetett módon kezelt padlizsánhoz, és úgy is remek.

-szabó-
IX. évfolyam 12. szám

Címkék: fogyókúratípusok, tök

Aktuális lapszámunk:
2019. november

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.