Szépség

Uborka az étlapon


 

A Himalája déli lejtőiről az uborka (Curcumis sativus) csak a középkorban került át Észak-Európába. Az első melegházi kultúrák a 19. században jelentek meg Angliában. Manapság ezt a tökfélék családjából származó növényt világszerte termelik. Néhány robusztus fajtától eltekintve hidegre érzékeny, és hűvösebb területeken üvegházban vagy fólia alatt nevelődik.

 

Az uborka mindenekelőtt nagyságában különböztethető meg: van a hosszú saláta- vagy kígyóuborka, a rövidebb és vastagabb héjas uborka, a sárgás, főzésre, párolásra alkalmas uborka, valamint a kicsi uborkák, melyeket nagyságuk szerint besorolva fűszeres csemegeuborkának vagy savanyú uborkának dolgoznak fel. A hűtőszekrény zöldségesrekeszében az uborkát csak néhány napig lehet tárolni. Ideális tárolási hőmérséklete kb. 12 fok magas levegő-páratartalom mellett, ekkor három hétig is eltartható. Soha ne tároljuk együtt paradicsommal vagy gyümölccsel, mert azok etilénkiválasztása révén gyorsan megromlik.

 

A biouborkát hámozatlanul fogyaszthatjuk, de minden más fajtát meg kellene hámozni. A peszticidek ugyanis kizárólag a héjban találhatók. A nemesítés során ugyan kinevelték a keserűanyagokat az uborkából, óvatosságból azonban a szárvéget érdemes levágni, és egy szeletet megkóstolni. Különösen a Földközi-tenger országaiból származó kis termések tartalmazhatnak még keserűanyagot a szárvégeknél, és ezért a csonktól a szárig mindig meg kell hámozni. Így elkerülhető, hogy az egész uborka keserű legyen.

 

A klasszikus uborkafűszer, a kapor mellett még a menta és a koriander is jó az uborkasalátába. A fokhagyma és a csili ereje ugyancsak jól illik az uborkához. De finom egészen egyszerűen nyersen, igény szerint némi sóval. Csak röviddel fogyasztás előtt sózzuk meg, illetve a keletkezett levet ne dobjuk ki, mert különben értékes beltartalmi anyagokat távolítunk el, s az uborka nehezebben lesz emészthető. A rosszul megrágott uborkasaláta felfúvódást okoz, esetleg hasfájást és hasmenést eredményez.

 

Az uborka 95 százalékban vízből áll, és ezért igen kalóriaszegény: 100 grammja csak 13 kalóriát tartalmaz. Ezen kívül igen gazdag bázikus anyagokban, s nyersen fogyasztva étvágygerjesztő, vízhajtó, szívet tehermentesítő, székletszabályozó és bőrtisztító hatással bír.

 

Receptek:

A nyárias uborkasaláta, zellerből, juhsajtból és almából menta-vinaigrette mártásban könnyen elkészíthető

Sáfrányos lencsés uborka

Hozzávalók 2 személy részére: 20 dkg apró lencse, zöldségleves, 1 babérlevél, 1 vastag főzőuborka, 2-3 dkg vaj, 1-2 citrom (leve), 1 késhegynyi Cayen ne-bors, 1 kés hegynyi sáfrány, 1-2 dl főzőtejszín, 1 csillagánizs, 1 csokor korianderzöld, tengeri só, frissen őrölt bors tetszés szerint.

 

Elkészítése: A lencsét megmossuk, többször újra és újra mindig friss vízzel főzni kezdjük, majd a zöldséglevesben kb. 40 percig puhára főzzük. Az uborka háromnegyed részét levágjuk (a maradékot másképpen használjuk fel), és elfelezzük. A magokat kikaparjuk, az uborkát kb. borsónyi kockákra vágjuk. Vajon kicsit megfonnyasztjuk. Cayenne-borsot, sáfrányt és egy fél citrom levét adunk hozzá. Annyi tejszínt öntünk rá, hogy az uborkát csaknem befedje. A csillagánizst hozzáadjuk, és fedő alatt kis lángon főzzük. Esetleg még egyszer sóval, borssal, citromlével erősen fűszerezzük. Ne legyen kevéssé fűszeres! Végül a lecsepegtetett lencsét hozzákeverjük az uborkához úgy, hogy tisztán optikailag a lencse túlsúlyban legyen. Tányérokon tálaljuk, s bőségesen megszórjuk apróra vágott korianderzölddel. Jól illik hozzá például a rizs.

Uborkás zellersaláta

Hozzávalók 6 személy részére: 1 db 50 dkg-os zellergumó, 2 zöld citrom, fehér bors, 2 teáskanál nyers nádcukor, másfél csokor kapor, 5 ág menta, 8 evőkanál repceolaj, 50 dkg alma, 1 db salátauborka (60 dkg), 10 dkg dióbél, 20 dkg juhsajt.

 

Elkészítése: A zellert meghámozzuk, elnegyedeljük, vékony szeletekre vágjuk. Adagonként rövid ideig sós vízben blansírozzuk, majd lecsepegtetjük. A citromhéjat vékonyan lereszeljük, levét kipréseljük.

 

A citrom levét és héját borssal, sóval és cukorral összekeverjük. Egy pár kaporágat és mentalevelet félreteszünk. A többit letépkedjük, apróra vágjuk, és olajjal a szósz közé keverjük. Az almákat meghámozzuk, elnegyedeljük, kimagozzuk és vékony szeletekre gyaluljuk, majd óvatosan a zellerszeletekkel és a salátaöntet háromnegyedével keverjük. 10 percig állni hagyjuk. A dióbelet durvára vágjuk. A salátát lapos csészében tálaljuk. A dióval és a szétmorzsolt juhsajttal megszórjuk. Kaporral és mentával körítjük, és a maradék öntetet a tetejére tesszük.

 

A töltött sült uborka könnyű és jól emészthető kalóriaszegény étel

 

Töltött uborka

Hozzávalók 4 személy részére: 4 db miniuborka vagy egy fél salátauborka, 4 db póréhagyma, 3 paradicsom, 2 fokhagymagerezd, 2 evőkanál kimagozott fekete olívabogyó, 3 evőkanál olívaolaj, 20 dkg ömlesztett tejszínes sajt, 2 db tojássárgája, 3 evőkanál reszelt parmezán sajt, tengeri só, őrölt bors.

 

Elkészítése: Az uborkát hosszában elfelezzük, a magokat egy kanállal kivájjuk. A póréhagymákat keresztbe ferdén vékony karikára vágjuk. A paradicsomot megmossuk, apróra felkockázzuk, a fokhagymát lehéjazzuk, finomra aprítjuk. A hagymát, paradicsomot, fokhagymát 1 evőkanálnyi olívaolajjal elkeverjük. A friss sajtot a tojássárgájával krémesre keverjük, sóval és borssal fűszerezzük. A paradicsomkeverék kétharmadát 2 evőkanál parmezán sajttal a sajtkrém közé keverjük. A sütőt eközben 200 fokon előmelegítjük.

 

Az uborkafeleket belül megsózzuk, beborsozzuk. A zöldség-sajt keveréket betöltjük az uborkákba, és egy olívaolajjal kikent tepsibe tesszük a megtöltött uborkákat. A maradék zöldségkeveréket elosztjuk és parmezánnal beszórjuk. Kb. 15 percig átsütjük és azonnal tálaljuk.

Borsik Miklósné
XVI. évfolyam 7. szám

Címkék: natúrkonyha receptek, uborka

Aktuális lapszámunk:
2019. november

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.