Szépség

Újjászületés svéd mintára


Láthatatatlan falakkal körülbástyázott börtönben élünk. Mindannyian a környezetünkben uralkodó szokásokat, gondolkodási sémákat sajátítjuk el. A sablonkövető magatartás később egyértelműen tetten érhető a testünkről és az öregedésről alkotott fogalmainkban. Céljaink között szerepelnie kell – a mai rohanó élettempó megkívánja –, hogy rendelkezzünk az öregek élettapasztalatával és a fiatalok biológiai energiájával. Ha újjá akarunk születni, ki kell szabadulnunk a szokások börtönéből.

 

A test nem időhöz és térhez kötött gépies szerkezet. A test energiamező, folytonos átalakulás és intelligencia, amely állandó kölcsönhatásban van a környezettel, képes az egészség megóvására, helyreállítására, a szüntelen megújulásra és átalakulásra.

 

Első lépés a tudat átalakítása, a mély elhatározás, hogy minden- nap, minden téren fokoznunk kell szellemi és fizikai teljesítőképességünket. Az átalakulás első lépése, hogy elfogadjuk azt a tényt, miszerint rendszeres testedzés nélkül nincs elég energia, nincs egészség és nincs szépség.

 

A rendszeres testmozgás számos előnye közül kiragadhatjuk a csökkenő rosszkedvet, a csökkenő szorongást, a növekvő önbizalmat és a jobb alvást.

 

Három hónap elteltével pedig már láthatók az energikusabb, karcsúbb, lényegesen arányosabb, szebb testformák.

 

A hiánytalan testedzési programba beletartozik a fizikai rugalmasság, a testi erő és az állóképesség fejlesztése.

 

A jóga kiválóan javítja a test rugalmasságát, elősegíti és erősíti a test és szellem együttműködését.

 

Biológiai öregedésünket kétféle mélylazítási módszerrel fordíthatjuk vissza: nyugodt tudatossággal és nyugodt alvással. A nyugodt tudatosságot ülve végzett meditációs gyakorlatokkal érhetjük el. Legalább húsz percen át lehunyt szemmel, lazán, a környezet kikapcsolásával. Éjszaka fontos a nyugodt, mély alvás, biológiai ritmusunkat összehangolva a természet ritmusával. A stressz előnytelen élettani változásokat okoz, növeli a test biológiai életkorát, siettetve az öregedést. Ilyenkor szaporább a szívritmus, emelkedik a vérnyomás, a sejteknek több oxigénre van szüksége, gyorsabbá és felszínesebbé válik a légzés, fokozódik az izzadási hajlam, emelkedik a vércukorszint,

 

a hasnyálmirigy kevesebb inzulint termel, csökken a nemi hormonok termelése, az immunrendszer hibásan működik. A hosszan tartó stresszállapot állandósítja ezeket a problémákat. Szervezetünk nyugodt állapotú válaszai ellentétesek mindezekkel. A napi tevékenység felzaklató, sürgető késztetései után a testnek is és az idegrendszernek is kell a pihentető alvás. Általában naponta szükségünk van az éjszakai 6-8 órás zavartalan alvásra. Az éjfél előtti alvás a legfrissítőbb.

 

A nyugodt alvás előkészítéséhez a leglényegesebb a fej és a lábfej megfelelő masszírozása. Először körkörös lágy mozdulatokkal átdörzsöljük a hajas fejbőrt, majd a két tenyér külső, kisujj felőli élét a halántékra helyezzük, jobb kezünket a jobb, bal kezünket a bal halántékra, majd először a jobb tenyéréllel átsimítjuk homlokunkat, kezünket egészen a bal halántékunkon nyugvó bal tenyérélig vezetve, majd onnan vissza végezve tovább a simítást. Ugyanezt a mozgássort ismételjük meg a bal tenyéréllel a jobb halántékig és vissza. Az ismétlések számát magunk döntjük el. Ezután enyhe zongorázó ujjmozdulatokkal haladunk a halántékokon át a fül külső pereme felé.

 

A következőkben langyos levendulaolajjal átmozgatjuk a talp izomzatát, majd a lábujjak hegyét. Ha van időnk, egy meleg fürdővel zárjuk az elalvás előtti programot.

 

Fontos az öregedés jeleinek visszafordítása. Az alkotó energia, információ és intelligenciamezők állapotának leghűbb tükre az emberi bőr. A bőr híven tükrözi az egész test tisztaságát vagy elsalakosodásának mértékét. Az egészséges szépség alapja a méregtelenítés, az egészséges táplálkozás, a megfelelő kiegészítő vitaminok és ásványi anyagok fogyasztása.

 

A bőr szépségének ápolása mindenki által ismert feladat, de az arc – ami a legszembetűnőbb bőrfelület – szépsége, fiatalsága csak részben múlik az ápolt bőrön. Az évek múlásával az arc eltorzul, egyes részei megereszkednek, dudorok és mélyedések szelik át, és ha figyelmesen megnézzük, látjuk, hogy veszít szimmetrikusságából is. Az arc bizonyos része túl merevvé válik, a szemrés összeszűkül, a szemhéj lelógóvá válik. A száj elvékonyodik, az orcák beesnek, az áll alatti rész megereszkedik. Kövéreknél toka alakul ki, a soványak „vitorlákkal” rendelkeznek.

 

Az arc fiatalítására, újjászületésére különféle lehetőségek állnak rendelkezésünkre, pl. a plasztikai sebészet, a BOTOX-injekció a ráncok ellen és a különböző feltöltések. Svédországban azonban legtöbben a természetes, nagyobb hatásfokú és fájdalommentes megoldásra voksolnak, az arcszobrászatra.

 

Az arc szépségének két anatómiai tartópillére van. Az egyik az arcizomzat, a másik a bőr irharétegének rugalmas kötőszövete. Az arcizmok szoros összeköttetésben vannak az arcbőrrel, így a bőr azonnal követi az izmok mozgását. Ez adja az arckifejezést. De éppen azáltal, hogy az arcizmok ennyire szoros kapcsolatban vannak az arcbőrrel, az izmok állapota és formája nagyon erősen hat az arc szépségére. Ha az arcnak ez a pillére veszít feszességéből, fennáll a veszély, hogy az egész arcfelépítés összeomlik. Az arcszépség másik pilléreként a rugalmas rostok összessége adja a bőr rugalmasságát, sima, ránctalan és fiatalos kinézetét. Az öregedés folyamán az arcizomzat és a bőr rugalmas rostjai veszítenek feszességükből és terjedelmükből. De az öregedés a szó szoros értelmében leépíti az izomrostokat és az irha rugalmas rostjait. A mindennapi szokványos arcmozgás nem elég ahhoz, hogy a rugalmas rostok megőrizzék fiatalos feszes alakjukat. A szépség szempontjából tehát nem előnyös, ha az arc a lehető legkevesebbet mozog – épp ellenkezőleg.

 

Az arc öregedésének folyamatát az izmok és szövetek célzott megdolgoztatásával lényegesen el lehet odázni. Ez azt jelenti, ha az arcizomzatunkat értelmes edzésnek vetjük alá, arcunk sokkal lassabban öregszik és a már megtámadott területeket részben vagy egészében regenerálhatjuk, visszafiatalíthatjuk. Az izomzat és a rugalmas rostok az edzés hatására visszanyerik terjedelmüket és feszességüket. Az összehúzó gyakorlatok hatására a kinyúlt gumiszalagokhoz hasonlóan megereszkedett arcizmok visszanyerik egészséges feszes állapotukat, és megakadályozzák a még feszes arcizomzat meglazulását. A gyakorlatok az arcizomzat felett elhelyezkedett arcbőrt, annak természetes lehetőségeinek megfelelően, enyhén tágítják. Ennek az enyhe fiziológiás ingernek a hatására megerősödik, megújul a bőr rugalmassága szempontjából oly fontos kollagén és elasztán az irhában.

 

Napi 10 perc intenzív tornával visszaállíthatjuk életünk óráját. Ezen gyakorlatok elvégzése nemcsak megszépíti az arcot, kitölti a bőralatti barázdákat, hanem egészségünkre is óriási jótékony hatással bírnak. Ugyanis ezek a gyakorlatok egyúttal agytörzsi gyakorlatok is, amelyekkel megelőzhetők az arcideg bénulásai. Az arcizmokat mozgató ideg, az arcideg (nervus faciális) a bénulásairól ismert 7. agyvelőidegpár. Fő munkája a mimikai izmok mozgatása. A fáradtság, kipihentség, a belső szervek állapota, az ember idegrendszerének egyensúlya mind-mind felismerhető az arcvonásokon. Agytörzsi alaptónusként tükröződik az arcon az életkor. A korral előrehaladva az izmok tónusa, tartása csökken. A tudományos kozmetika tehát nem szorítkozhat az arcbőr táplálására, hanem kiterjed az agytörzsi működések kiegyensúlyozására is.

 

1. gyakorlat

Homlokráncok vízszintes ráncainak megelőzésére, illetve korrigálására a musculus frontális felemeli a szemöldököt, és előrehúzza a fejbőrt. Eközben a homlok ráncokba gyűrődik.

 

A ráncképződés elkerülésére helyezzük ujjainkat úgy a homlokunkra, hogy gyűrűsujjaink a szemöldökcsonton legyenek. Most ujjaink ellenállását leküzdve felemeljük szemöldökünket és előretoljuk fejbőrünket.

 

2. gyakorlat

Akadályozzuk meg a két szemöldök közti ráncok képződését. A musculus corrigátor glabellae összehúzza a bőrt a szemöldökök között, közben az orrgyök fölött függőleges ráncok képződnek. Szemöldökünket húzzuk erősen az orrunk irányába. Mindkét oldalon a szemöldökünkre helyezett mutatóujjakkal akadályozzuk meg a ráncok képződését.

 

3. gyakorlat

Harcoljunk a „szarkalábak” ellen. A musculus orbiculáris occuli a szemet zárja és lehúzza a szemöldököt. A szem körül összehúzza a bőrt, ezáltal keletkeznek a szemgödör mellett a „szarkalábak”. Tartsuk nyitva a szemünket. Húzzuk a szemhéjat felfelé. A szem alatt és mellett a bőr felfelé és az orr felé húzódik (mintha a napba néznénk). A ráncok képződésének megakadályozására helyezzük az ujjainkat a külső szemzugokhoz.

 

4. gyakorlat

Az arc alsó részét építi újjá. A musculus digastricus leereszti az állkapcsot, vagy felemeli a nyelvcsontot. Helyezzük öklünket az állunk alá. Az ellenállást leküzdve szorítsuk le az állkapcsunkat.

 

A gyakorlatokat ismételjük meg kezdetben ötször, míg elérjük a huszadik ismétlést. Az ismétlésszám növelésének tempóját illetőleg hagyatkozzunk egyéni szervérzetünkre. Fontos, hogy ne fáradjunk ki túlságosan.

 

Végül ne feledkezzünk meg az arcizmok teljes ellazításáról sem, így a vonások ismét feszessé és fiatalossá válnak. Javul a bőr vérkeringése és tápláltsága, erősödik a salaktalanítás és a bőr nedvességfelvétele. Ettől a bőr ismét kitelik, finom pórusú, rózsás és sima lesz. Ezek olyan előnyök, amiről bizonyára nem szívesen mondanánk le.

Deák Krisztina
IX. évfolyam 12. szám

Címkék: szépség

Aktuális lapszámunk:
2019. október

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.