Szépség

Zónaterápia 4.

Szépség, fiatalság, egészség - pontmasszázzsal

Világszerte terjedő új házi gyógymód a zónaterápia, amelynek legismertebb képviselője és angliai apostola Joseph Corvo. Zónaterápia címmel angolul megjelent könyvének előszavában hangsúlyozza, hogy módszere tökéletes programot jelent a fiatalság, a szépség és az egészség megőrzésére, illetve visszanyerésére. Mint írja, a zónaterápia segítségével egy 70 éves ember olyan fiatal és egészséges lehet, mint egy 50 éves, míg a 60 éves csupán 40-nek, a 40 éves pedig mindössze 30-nak néz majd ki, illetve olyannak érzi magát. Corvo a zónaterápiát teljesen biztonságosnak nevezi, és hozzáteszi: semmilyen bonyolult dolog nincs benne, bárki megtanulhatja, gyakorolhatja, és jó eredményeket fog elérni. A zónaterápiával véleménye szerint elkerülhetők a betegségek, ha pedig már megbetegedett valaki, akkor ez a módszer megkönnyíti útját a gyógyuláshoz. Mindössze annyit kell tennie, hogy ujjával nyomást gyakorol a megfelelő pontja. Módszere természetesen nem helyettesíti az orvost, de alkalmas arra, hogy az orvos által előírt bármilyen kezelést jól kiegészítsen. Sorozatunknak ebben a részében a zónaterápia hatását előnyösen kiegészítő lazítással, valamint a helyes étkezéssel, a bőr-, a haj- és a fogápolással foglalkozunk.


 

 

A zónaterápiának megfelelő napi 10 perces pontmasszázs Corvo szerint már önmagában csodákra képes. Még jobb eredményt lehet azonban elérni, ha a pontmasszázst kiegészítjük a megfelelő életmódbeli változásokkal. Ezek között megtalálható a rendszeres lazítás, a helyes táplálkozás, a bőr, a haj, a fogak és a szájüreg ápolása éppúgy, mint a lábat, a kezet vagy a nyelvet érintő egyszerű gyakorlatok. Ez utóbbiakat könnyen és gyorsan alkalmazhatjuk akkor is, ha tévét nézünk, vagy ha vonaton, repülőgépen utazunk.

 

Lazítás (relaxálás)

Aki szeretné, hogy a teste egészséges és vonzó legyen, annak elegendő ideig kell aludnia, és szüksége van lazításra is. Izmaink csak akkor működhetnek megfelelően, ha a napi munkát követően adunk nekik elegendő időt a regenerálódásra. Használjunk ki minden lehetőséget és időt a pihenésre, különösen étkezés után. Tegyünk meg mindent azért, hogy éjjel legalább nyolc órát aludjunk.

 

Mivel szervezetünket - agyunkat is - szinte folyamatosan túlterheljük stresszel és az úgynevezett civilizált világ divatos ételeivel, italaival, szórakozási formáival, természetes működése gyorsan romlik. Bármit teszünk az életben, ahhoz energiára van szükségünk. Egyes emberek az egész életüket folyamatos feszültségben élik le. Ha viszont valaki bosszankodik, gyakran mérgelődik, észreveheti, mennyire gyengének érzi magát utána. Hiába múlt el a haragja, szervezete megsínylette azt. Amikor feszültek, mérgesek vagyunk, valamennyi izmunk megfeszül, légzésünk szabálytalan lesz, szemeink kitágulnak, szívünk gyorsabban ver, vérnyomásunk megemelkedik, és testünk valamennyi része feszültté válik. Mindez az emésztőrendszert is károsítja, ám az idegrendszerben végbemenő pusztítás a legnagyobb mértékű.

 

Az aggódás és az idegesség bőrproblémákat is okoz. Ráncok keletkeznek, s ezek az életkor előrehaladásával csak szaporodnak, bőrünk az átlagosnál előbb indul öregedésnek. Ezért aki azt akarja, hogy a bőre, különösen az arca fiatalos maradjon, annak elengedhetetlenül szüksége van a rendszeres lazításra.

 

Aki ezt gyakorolja, az állhatatosságra és erőre tesz szert, tele lesz életerővel.

 

Nézzünk csak meg egy macskát. Figyeljük meg, hogyan fekszik le, nyújtózik, majd lazít. Kövessük nyomon kecses mozgását, amint sétál. A cica minden mozdulatához csak annyi energiát használ fel, amennyi az adott helyzetben szükséges. Napja nagy részét nyugalomban tölti, de amikor szüksége van rá, valamennyi reflexét, energiáját azonnal mozgósítja, és cselekszik. A macska azért képes erre, mert tisztában van a relaxálás erejével.

 

Hogyan lazítsunk?

 

 

Feküdjünk le, hagyjuk, hogy a gondolataink szabadon áramoljanak, és adjunk utasítást szervezetünk minden egyes részének, hogy lazuljon el. Lazítsuk el a lábfejünket, a bokánkat, a lábikránkat, a térdünket, a combunkat, a gerincünket - és testünk minden egyes részét. Kezdjük a lábfejjel, majd menjünk végig a lábakon és az egész testen, egészen a fejig, majd folytassuk a vállakkal, a karjainkkal és a gerinccel. Szervezetünk minden egyes részének - még a szájunknak, torkunknak, nyelvünknek és szemünknek is - teljesen el kell lazulnia. Ne hagyjuk ki a sorból szívünket, vesénket, tüdőnket és agyunkat sem. Ezeknek a szerveknek is szükségük van lazításra. Hogy mindezt elősegítsük, mondogassuk magunkban például ezt: „Bokám, lazulj el; csuklóm, lazulj el…” stb. Ne hagyjuk ki láb- és kézujjainkat sem.

 

Ezt a módszert önszuggesztiónak nevezik. Ha nyugodt körülmények között megmondjuk az izmainknak és a belső szerveinknek, hogy el akarjuk lazítani őket, akkor valóban el is fognak lazulni.

 

A következő lépésben az elménket is el kell lazítanunk. Ezt megtehetjük egyszerűen úgy, hogy koncentrálunk a légzésünkre. Amikor belélegzünk, tudatosan küldjük el a levegőt testünk valamennyi részébe. Lélegezzünk be lassan, és koncentráljunk teljesen a légzésünkre. Ennek következtében olyan könnyűnek érezzük majd magunkat, mint egy madártoll, miközben csodálatos béke és nyugalom érzése tölt el bennünket.

 

Légzésre csak az orrunkat használjuk, a szájunkat tartsuk zárva. Ez azért is fontos, mert az orrnyálkahártya kiszűri a belélegzett levegőben található szennyező anyagok nagy részét. Belégzés után tartsunk néhány másodperc szünetet, majd lélegezzünk ki. A kilégzést követően lehetőleg hosszabb szünetet tartsunk, mint a belégzés után.

 

Légzés közben ne feledkezzünk meg arról, hogy a gyomrunknak is mozognia kell: helyes légzés esetén gyomrunk minden egyes lélegzetvételnél kitágul, majd összehúzódik.

 

Szervezetünk működése teljesen az idegrendszertől függ. Ha túlterheljük az idegeinket, ennek következtében először a leggyengébb szervünk fog megbetegedni, követi azt a második leggyengébb szervünk, és így tovább: egyfajta láncreakció lép fel.

 

Ha Önnek nehéz napja volt és úgy érzi, hogy valósággal kilúgozták, kérje meg valamelyik családtagját, hogy helyezze az egyik kezét a homlokára, a másikat a tarkóra, és tartsa így 5 percig. Meglátja, elcsodálkozik majd, milyen jól érzi magát. Férj és feleség kezelheti így egymást éppúgy, mint szerelmes párok vagy barátok.

 

Lefekvés előtt, minden este dörzsölje át a testét hajkefével, ne hagyja ki a lábait és a karjait sem. Ez már önmagában kiváló közérzetet ad, utána az alvás is jobb lesz.

 

 

Étkezés

A táplálkozás rendkívül fontos. Ne tömjünk magunkba haszontalan ételeket, fehér liszttel készült termékeket, csokoládét és más édességet stb. Tartsunk kiegyensúlyozott - zöldségből, gyümölcsből és salátákból álló - étrendet. A hal, a tojás és egy kevés hús elegendő fehérjét ad számunkra. Ha súlyfelesleggel küzdünk, fogjuk vissza a burgonya, a kenyér, a cukor, a tésztafélék és a sok zsírt tartalmazó tej fogyasztását. Ha viszont hízni szeretnénk, tartsuk észben, hogy izmaink csak akkor gyarapodhatnak, ha elegendő fehérjéhez jutnak, ezért együnk több, fehérjében dús ételt.

 

Egész napunkat meghatározza a jó reggeli. Azonnal energiát ad a szervezetünknek a nap megkezdéséhez. Aki üres gyomorral kezdi a munkáját, elfárad, még mielőtt hozzáfogna teendőihez.

 

Az a legjobb, ha naponta négyszer-ötször étkezünk, de soha nem túl sokat, így megelőzzük a gyomor túlterhelését. Ugyanakkor biztosítjuk szervezetünk folyamatos energiaellátását, az izmok rendszeres táplálását.

 

 

Vigyázzunk az étel párosításokkal. Soha ne fogyasszunk egyszerre kétféle keményítőt: például ne együnk egy időben kenyeret, burgonyát vagy rizst. Ugyanez igaz a húsokra: ne fogyasszunk egyszerre húst és sonkát vagy halat. Ne igyunk tejet akkor, ha ugyanazon étkezés során más állati eredetű táplálékot is fogyasztunk.

 

Együnk teljes őrlésű gabonából készült kenyeret, de se a kenyeret, sem a kalácsot ne fogyasszuk el forrón. A tojás megfelelő táplálék, számos tápanyaggal látja el szervezetünket. Keveset fogyasszunk viszont borsból, ecetből és sóból. Együnk zöldségeket: a vízitorma, a saláta, a zeller, a hagyma, a paradicsom, a szőlő és a mazsola jó választás. Ehetünk még spárgát, répát, spenótot és áfonyát is. Ha valaki hajlamos a hasmenésre, fogyasszon banánt.

 

A tökéletes egészséghez elengedhetetlen, hogy igyunk naponta 12 pohár vizet, valamint egy pohár sárgarépalevet. Az utóbbit lassan kortyolgatva igyuk meg, meglátjuk, hogy valóságos csodát tesz.

 

Bőr-, haj- és fogápolás

Ha valakinek a bőre tele van mitesszerrel vagy nyitott pórusokkal, akkor az a legeredményesebb, ha gőzöli az arcát. A gőz maradjon meg a fejünkre borított törülköző alatt - vigyázzunk, nehogy közben megégessük az arcunkat. A párolgó vízbe gyógynövényt is tehetünk. A gőz mélyre hatol a pórusainkban, a verejtékezés eltávolítja bőrünkből a szennyező anyagokat. Ha végeztünk a gőzöléssel, paskoljuk meg arcunkat hideg vízzel, hogy a pórusaink bezáruljanak. A gőzölést három egymást követő napon végezzük, alkalmanként legfeljebb 5-10 percig.

 

Tegyük ki bőrünket gyakrabban a tiszta, friss levegő hatásának. A legjobb a rendszeres séta vagy kirándulás. A légfürdőnek bőrfiatalító hatása van.

 

A dohányosok a bőrüknek is ártanak, arcuk sárga lesz, és öregebbnek néznek ki a koruknál. Ne feledjük, hogy a belélegzett dohányfüstben található mérgek a keringés révén a bőrünkbe is eljutnak.

 

Hajápolás céljából érdemes körmünkkel rendszeresen masszírozni a hajas fejbőrt, így ösztönözve a hajhagymák és az idegvégződések működését. A körömmel való masszázst napi 15 percig végezhetjük. Kezdetben már kevesebbet is soknak fogunk érezni, ezért csak fokozatosan haladva érjük el a 15 percet.

 

Ujjbeggyel is masszírozhatjuk a fejbőrünket. Kezdjük a tarkónál, onnan haladjunk előre, végigmasszírozva az egész hajas fejbőrt. Ezzel fokozzuk a keringést a fejbőrben és hozzájárulunk hajunk egészségének és szépségének megőrzéséhez.

 

Keféljük meg rendszeresen a hajunkat, így eltávolítjuk az elöregedett hajszálakat és kitágítjuk a pórusokat.

 

Hetente egyszer finoman húzogassuk meg a hajunkat, a hajszálakat kis csomóba fogva. Ahogy a hajunk megerősödik, fokozatosan egyre nagyobb erővel húzhatjuk a hajunkat.

 

 

Ha városban élünk, ahol szennyezettebb a levegő, hajunk még több törődést kíván. Tegyük ki fejünket gyakrabban a levegő és a napfény fiatalító hatásának. Soha ne viseljünk szorosan simuló kalapot vagy sapkát, mert ezzel gátoljuk a levegőcserét, emellett az izzadás is károsítja a hajat. Fésűnket és kefénket tartsuk mindig tisztán, válasszuk meg gondosan a hajápoló szereket, a sampont, a balzsamot és a lakkot. Ne feledjük, hogy a legtöbb készítmény eltömi a pórusokat.

 

A haj napoztatása rendkívül fontos, mivel erősíti a hajszálakat, fokozza a növekedésüket. A napoztatás úgy a leghatásosabb, ha a fény lehetőség szerint a hajas fejbőrt is éri. Ugyancsak hasznos, ha a frissítő és erősítő hatású szellő átjárja a hajunkat.

 

Mivel a hajszálak fehérjéből épülnek fel, lényeges, hogy elegendő proteint juttassunk be a szervezetünkbe. Jó fehérjeforrások a következők: hal, olajos magvak, sajt, tej, baromfi, szójabab és tojás.

 

Keressük fel rendszeresen a fogorvosunkat, tartsuk rendben a fogainkat. A rossz fog mérgeket juttat a vérkeringésbe, és ez sokféle betegség kiindulópontja lehet. Természetesen a fejbőrön is nyoma van. Lehetőleg minden egyes étkezés után mossunk fogat.

 

Sorozatunk következő részében a helyes testtartásról, a nyelv, a láb és a kéz edzéséről lesz szó.


XI. évfolyam 5. szám

Címkék: pontmasszázs, zónaterápia

Aktuális lapszámunk:
2018. július

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.