Szépség

Zónaterápia 5.

Szépség, fiatalság, egészség - pontmasszázzsal

Világszerte terjedő újházi gyógymód a zónaterápia, amelynek legismertebb képviselője és angliai apostola Joseph Corvo. Zónaterápia címmel angolul megjelent könyvének előszavában hangsúlyozza, hogy módszere tökéletes programot jelent a fiatalság, a szépség és az egészség megőrzésére, illetve visszanyerésére. Mint írja, a zónaterápia segítségével egy 70 éves ember olyan fiatal és egészséges lehet, mint egy 50 éves, míg a 60 éves csupán 40-nek, a 40 éves pedig mindössze 30-nak néz majd ki, illetve olyannak érzi magát. Corvo a zónaterápiát teljesen biztonságosnak nevezi, és hozzáteszi: semmilyen bonyolult dolog nincs benne, bárki megtanulhatja, gyakorolhatja, és jó eredményeket fog elérni. A zónaterápiával véleménye szerint elkerülhetők a betegségek, ha pedig már megbetegedett valaki, akkor ez a módszer megkönnyíti útját a gyógyuláshoz. Mindössze annyit kell tennie, hogy ujjával nyomást gyakorol a megfelelő pontra. Módszere természetesen nem helyettesíti az orvost, de alkalmas arra, hogy az orvos által előírt bármilyen kezelést jól kiegészítsen. Sorozatunknak ebben a részében a zónaterápia hatását előnyösen kiegészítő helyes testtartással, valamint a nyelv, a láb és a kéz edzésével foglalkozunk.



 

Helyes testttartás

A legtöbb ember tartása hanyag vagy hibás, ami azon is meglátszik, hogy a hasuk előredomborodik. A helytelen légzés következtében megnő a has, renyhén működnek a belek, különösen a vastagbél, gyakori a székrekedés. Más belső szervek is károsodhatnak. További következményként nagyobb terhelés nehezedik a gerinc deréktáji és ágyéki szakaszára. Ez előbb-utóbb fájdalmat okoz, továbbá a lábboltozat lesüllyedéséhez, lúdtalphoz vezet. Az ilyen ember már nem képes ellenőrzés alatt tartani sem hátizmait, sem a gyomor izmait, ez utóbbi miatt pedig az emésztése erőtlenné válik.

 

Érdemes megtanulni helyesen járni és ülni. A helyes légzés következtében elegendő oxigénhez jutnak a belső szervek, javul a keringésük. Egy egyszerű gyakorlat segítségével eljuthatunk odáig, hogy megerősítjük a gyomor- és hasizmainkat. Húzzuk be az alsó gyomorizmainkat, amennyire csak lehet, majd emeljük fel, és húzzuk be ugyancsak olyan erősen, ahogy tudjuk. Közben képzeljük el, amint a gyomrunk alsó része felemelkedik a mellkasunkig, akár a torkunkig. Ezt a gyakorlatot akár séta, akár futás közben, esetleg ülve vagy a hátunkon fekve is elvégezhetjük. Segítségével néhány hónap alatt erős hasizmokat fejleszthetünk ki. Az eredmény igazolja erőfeszítéseinket: lábboltozatunk felemelkedik, sőt a magasságunk is megnőhet, emellett javul az emésztésünk és az általános közérzetünk is.

 

 

A nyelv, a láb és a kéz edzése

A sorozatunk korábbi részeiben említett tíz zóna idegvégződései nemcsak az arcon találhatók meg, hanem a nyelvünkön, a lábunkon és a kezünkön is. Általános közérzetünk, egészségünk és fiatalos külsőnk szempontjából a nyelv, a láb és a kéz zónáinak kezelése ugyanolyan fontos, mint az arcunké. Ráadásul egyes pontokon még nagyobb nyomást is gyakorolhatunk, mint az arcunkon. Különösen igaz ez a lábra.

 

Mivel a nyelvünkön mind a tíz zóna megtalálható, viszonylag kis területen gyorsan és könnyen hathatunk az egész testünkre.

 

 

 

 

Nyelvkezelés

1. gyakorlat: Teáskanál nyelével masszírozzuk a nyelvünket, és gyakoroljunk nyomást rá. Egy-egy területet 10 másodpercig nyomjunk, majd folytassuk a következővel. Ha valamelyik területen fájdalmat érzünk, az vérbőséget jelez, ami az ahhoz a területhez tartozó belső szerv problémájára utal. Az egész nyelv végignyomogatása 2 percig tartson.

 

2. gyakorlat: Száraz zsebkendővel vagy törülközővel fogjuk meg a nyelvünk végét, és finoman húzzuk előre. Így a torkunk izmait is eddzük, és élénkítő hatást gyakorolunk az egész szervezetünkre. Egy percig végezzük.

 

3. gyakorat: Tisztítsuk meg a nyelvünket fogkefével minden reggel, még a reggeli előtt. Ugyanezt az egyszerű masszázst lefekvés előtt is elvégezhetjük. Így segítünk a szervezetnek megszabadulni a mérgektől. (Hasonló hatású, talán még a Corvo által javasoltnál is hatékonyabb, ha kiskanállal lehúzzuk a lepedéket a nyelvünkről. Különösen ébredés után, még az első pohár víz megivása előtt ajánlatos elvégezni - A szerk.)

 

 

A láb kezelése

Különösen a láb kezelése, a talpmasszázs esetén esik jól a legtöbb embernek, ha más végzi a masszázst, bár saját magunk is elérjük valamennyi zónát.

 

Érdemes a hüvelykujj és esetleg a mutatóujj körmét rövidre vágni, nehogy masszázs közben megsértsük magunkat vagy a partnerünk bőrét.

 

 

 

Egyes emberek érzékenyebbek, mint mások, nehezebben viselik el a pontok nyomását. Ezért a kezelést mindig az egyéni érzékenységhez kell igazítani. Néhány nap elteltével már mélyebbre mehetünk a masszázs során anélkül, hogy fájdalmat okoznánk. Természetesen ha egy-egy terület érzékenyebb, ott kisebb erőt és rövidebb időt alkalmazzunk a kezelésnél. Egy-egy nyomáspontot 10 másodpercig kezeljünk. Kezdjük a masszázst a nagylábujjon, azután haladjunk vízszintesen a külső lábélig. Utána menjünk lejjebb a következő masszázsvonalra, és ismét vízszintesen, belülről kifelé haladjunk a pontok nyomogatásával. A különösen érzékeny területekhez többször térjünk vissza. Valamennyi pont végig nyomogatása összesen 10 percet vesz igénybe.

 

Ha valaki kevésbé hajlékony és lábának bizonyos zónáit nehezebben éri el, akkor segíthet a masszázsban egy golflabda. Vegyük le cipőnket és zokninkat, üljünk le egy székre. Helyezzük a golflabdát a padlóra, tegyük rá a jobb lábunkat, és néhány percig görgessük vele a labdát. Ugyanezt végezzük el a bal lábbal is.

 

Hasznos időnként felkeresni a pedikűröst, hogy megszabadítsa lábunkat a bőrkeményedésektől, mert azok gyakran éppen egy-egy nyomásponton keletkeznek.

 

 

A kéz kezelése

A kezünket feltűnés mentesen is masszírozhatjuk, ami nagy előnyt jelent, hiszen akár a munkahelyünkön, egy-egy értekezlet közben is sort keríthetünk rá. A kézmasszírozása ugyancsak lehetséges partnerrel vagy nélküle. Használjuk a hüvelykujj begyét a másik kéz masszírozására.

 

Kezdjük a hüvelykujj begyével, masszírozzuk végig az ujjunkat, minden oldalon lefelé haladva. Ne hagyjuk ki a hüvelykujj tövénél lévő hártyát sem. Az ábrán látható egyetlen pontot se felejtsük el kezelni. Egy-egy pont masszírozására 10 másodpercet fordítsunk, akárcsak a láb esetén. Itt is többször térjünk vissza az érzékeny helyekre.

 

Folytassuk a többi ujjunkkal, mindegyiken haladjunk végig, felülről lefelé. Ha az ujjbegyekre gyakorolunk nyomást, azzal az egész szervezetet serkentjük. Amikor az ujjainkkal végeztünk, haladjunk vízszintesen a nyomáspontok kezelésével, belülről kifelé. Végül nyomjuk össze mindkét kezünkön valamennyi ujjbegyünket egy percig.

 

A kézen lévő pontok masszírozásához ugyancsak jól használhatunk egy vékony gumiszalagot, amit az ujjbegyeinkre tekerünk. Ezt a módszert akár tévézés közben is alkalmazhatjuk. Tartsuk a gumiszalagot az ujjainkon, amíg meg nem kékülnek, tehát kb. egy percig. Aztán tegyük át a segédeszközt a másik kezünkre. Mivel mind a tíz zóna egy-egy ujjunkhoz kapcsolódik, ily módon az egész szervezetünkre hatást gyakorolunk, amit azonnal érezni fogunk.

 

Ruhaszárító csipeszeket is használhatunk az ujjbegyre csippentve. A csipeszek (az a legjobb, ha fából vannak) először csak a körmökre kerüljenek, azután az ujjak oldalára. Mindkét kézen 5-5 percig próbáljuk megtartani a csipeszeket.

 

 

Ha semmi mást nem teszünk, csak az ujjainkon lévő nyomáspontokat kezeljük, már nagyon sok betegséget megelőzhetünk. Ha naponta végigmasszírozzuk az ujjainkat, akkor az idegrendszer működését is ösztönözzük, erősítjük. Így számos kellemetlen tünettől megszabadulhatunk. Ilyen például a hányinger vagy az utazási betegség, a neuralgia, a görcshajlam. Segít a módszer a keringés javításában, hasznos például akkor, ha valaki hideg kéztől, hideg lábtól szenved. Lágy szőrű kefével is végigkezelhetjük lábunkat, kezünket, akár karjainkat is. A kezelés iránya mindig alulról felfelé történjen.

 

Erre a kezelésre olyan tünetek is kedvezően reagálnak, mint a gyomorfájás, fáradtság, torokfájás, emésztési zavarok, fog- vagy fogínyfájdalom.

 

Sorozatunk következő részében egyes betegségek zónaterápiás kezeléséről lesz szó.

 


XI. évfolyam 6. szám

Címkék: pontmasszázs, zónaterápia

Aktuális lapszámunk:
2019. november

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.