Tesztek

Állapítsa meg valódi életkorát!

„Az ember annyi idős, amennyinek érzi magát” – tartja a mondás. Nos, azért nem ennyire egyszerű a dolog, de valami igazság van benne: születésünk dátuma nem az egyetlen szempont, amely alapján megállapítható, mennyire öregedtünk meg. Életminőségünk és várható élettartamunk nagymértékben függenek „biológiai korunktól”, ami olykor jelentősen eltérhet a naptári korunktól. Tesztelje magát. A pontok értéke a biológiai kor egész, illetve fél éveinek felelnek meg.

 

Számolja össze az egyes válaszok után álló értékeket. Az eredményt vesse össze naptári életkorával: a negatív értékeket vonja le belőle (‒1,5 azt jelenti, ön 1,5 évvel fiatalabb hivatalos koránál), a pozitív számokat pedig adja hozzá. A teszt nem abszolút egzakt mérés, ilyen nincs is, hiszen egy önmagunk által értékelt, anonim teszt számos egyéni tényezőre nem tud tekintettel lenni (pl. korábban lezajlott betegségek). Ezért a kérdőívvel szerzett eredményeket nem szabad abszolútnak tekinteni. Sokkal fontosabb a trend, amelyet jeleznek. Gondolkodjon el azokon a tényezőkön, amelyek „öregítik”. Persze az is elképzelhető, hogy pozitív meglepetésben lesz része, főleg azoknak, akik olykor idősebbnek érzik magukat valós koruknál. Alapvetően nem az elkerülhetetlen öregedés elleni harcról van szó. Amire azonban szükségünk van, az az egészséges életmód mellett az egészséges életszemlélet. Talán a teszt eredménye segít ebben: fiatalabbak leszünk, levonhatunk a korunkból. Minden életkornak megvannak a maga szépségei, értékei, lehetőségei és határai – és ha ezekhez a tényezőkhöz kötetlenül, görcs nélkül tudunk viszonyulni, az képes meghosszabbítani életünket.

 

Magyarázat

Noha régóta tisztázták egészségi állapotunkkal kapcsolatban a legjelentősebb kockázati tényezőket, ezek negatív hatása a mai napig nem csökkent. A kutatók feltételezik, hogy az emberek nem veszik igazán komolyan az orvosi ismereteket és a prognózisokat. Ez jól  megfigyelhető a korosodással kapcsolatban: az élet második felében az emberek hajlamosak a valóságosnál fiatalabbnak tartani magukat. Ez az időskorúaknál akár 10-15 éves tévedést is jelenthet! Öregek – azok „ők”, mások – de nem én! Ez lehetne ennek a tudatállapotnak a mottója.

 

A kockázati tényezőket illetően is rózsaszín szemüveget viselünk. Aki nyilvánvalóan keveset mozog, túlsúlyos, túl sok alkoholt és húst fogyaszt (és talán még dohányzik is), nem is gondol rá, hogy várható élettartama jelentősen megrövidül. A biológiai korra vonatkozó kérdőív őszinte  kitöltése és kiértékelése után talán sokan átélik a gyógyító aha-élményt.

 

Az elmúlt években számos nagy tanulmány zárult hasonló eredménnyel: pusztán négy tényező, a nemdohányzás, a testmozgás, az egészséges étkezés és az alkoholabsztinencia elegendő ahhoz, hogy életünket akár 14 évvel meghosszabbítsa.

 

A tanulmányok pozitív hírekkel is szolgáltak: Soha nem késő változtatni, a felgyorsult öregedési folyamat „fékezhető”. Még akkor is lassítható a biológiai öregedés rendszeres testmozgással, ha valakinél fellépett valamilyen komoly, egészséget érintő esemény, például rák, szívinfarktus, agyvérzés stb.

 

Az 1. és 2. kérdéshez: A genetikai tényezők jelentőségét általában túlértékeljük, noha van némi szerepük.

A 3. kérdéshez: A dohányzás a legjelentősebb tényező, amely betegségekhez vezet, és korai öregedést okozva drasztikusan megrövidíti életünket, mert károsítja az ereket, idegméreg és rákkeltő hatású.

A 4. kérdéshez: Az alkohol még kis adagban is sok betegségre hajlamosít (a csontritkulástól a rákig). Csak a szív-érrendszerrel kapcsolatban utalnak a tanulmányok arra, hogy csekély adagban pozitív hatású lehet. Egyébként a helyes dózist gyakran és túl hamar túllépik. A naponta megivott negyed liter bor már egyértelműen túl sok.

Az 5–7. kérdésekhez: A túlsúly és a cukorbetegség megrövidítik életünket, főképp, ha  párhuzamosan fennáll mindkét állapot. Közismert, hogy a magas vérnyomásnak is köze van a várható élettartamhoz, mivel a szívinfarktus és az agyvérzés fő kockázati tényezője. E betegségek drámai módon megrövidíthetik élettartamunkat.

A 8–9. kérdésekhez: Ami a sportot és a testmozgást illeti, a mennyiség és a mértékletesség itt is fontos: a teljesítménysport megrövidíti életünket! Igaz, ez nem a többség problémája, akik inkább mozgáshiányban szenvednek. A mozgás lehet „csak” séta, túrázás. A testmozgáson túl a  napsugárzás is jót tesz szervezetünknek. Nem is beszélve a mozgás ellazító hatásától.

A 10. és 11. kérdéshez: Sok kockázati tényező (pl. vérzsírok, testsúly, magas vérnyomás)  táplálkozásunk függvénye. A növényi eredetű élelmiszerek védő hatásával kapcsolatban a kutatók véleménye megegyezik. Ugyanennyire vitathatatlan, hogy a sok húst (főképp vörös húst)  tartalmazó étrend kedvezőtlen hatású.

A 12–14. kérdésekhez: A stressz nehezebben értékelhető, ezért nehezebb „objektív” értékeket megszabni, mint a vérnyomást vagy a vérzsírokat illetően. Ez azonban nem jelenti azt, hogy lényegtelen tényező lenne. A stresszre vonatkozó, némiképp „objektívebb” mértékegységnek tekinthető az alvás időtartama és minősége (pihentető-e).

A 15–17. kérdésekhez: A házasságban élő emberek tovább élnek. Hasonlóan pozitív hatás tulajdonítható a baráti kapcsolatoknak, amelyekben örömünket leljük. A magány öregít.

A 18–19. kérdésekhez: Az élettel való elégedettség is meghatározza életkorunkat, öregedésünket. Hogy elégedettek vagyunk-e életünkkel, az attól is függ, hogy vannak-e olyan tevékenységeink, amelyek pozitív kihívást jelentenek, és amelyeknek örülni tudunk. A szellemi fittség pozitívan befolyásolja megelégedettségünket.

Milyen életkort értek meg a szülei? (Ha a szülei 75 évesnél fiatalabbak, akkor a zárójelbe tett nagyszülői adatokra válaszoljon.)




Előfordult-e szüleinél/testvéreinél 60 éves koruk előtt szívinfarktus, agyvérzés vagy rák?




Dohányzik-e, vagy korábban dohányzott-e? Mennyi ideig? Mennyit?









Mennyi alkoholt fogyaszt? (Egy ital = fél üveg sör vagy negyed liter bor)






Mi a helyzet a testsúlyával?





Megállapítottak-e önnél cukorbetegséget?




Az ön vérnyomása...





Sportol vagy mozog-e rendszeresen? (1 egység = legalább 30 perc)





Tartózkodik-e rendszeresen friss levegőn?



Eszik-e gyümölcsöt, zöldséget?




Eszik-e húst, felvágottat, kolbászféléket?





Örömöt okoz a munkája? (Nyugdíjasoknak: Jól érzi magát jelenlegi élethelyzetében?)




Mennyit alszik?





Stresszes az élete?





Szilárd partnerkapcsolatban él?





Hány ember áll igazán közel önhöz?





Milyen gyakran találkozik barátokkal?




Rendszeresen foglalkozik-e (szakmailag vagy hobbiból) olyasmivel, ami érdekli?




Szellemileg fittnek érzi magát?





Aktuális lapszámunk:
2018. december

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.