Tesztek

Artrózis: Tesztelje ízületei egészségét

Testünk 100-nál is több ízülete biztosítja mozgásunkat. Működésük azonban életünk során egyre hanyatlik, ugyanis az ízületek felszínét borító porcréteget számos tényező – többek között a rossz tápanyagellátás, a folyamatos igénybevétel, a gyulladások, túlterhelés, testünk fokozatos kiszáradása – okán apránként elkopik. Ekkor artrózisról, magyarul ízületi kopásról beszélünk. Figyelem: a mozgásos teszteket csak megfelelő mozgékonyság birtokában és fájdalmak hiányában szabad elvégezni. Aki valamilyen tudott ízületi betegségben szenved, konzultáljon orvosával.


A teszthez kapcsolódó cikket elolvashatja, ha IDE kattint.

1. Mennyi idős?




2. Rendszeresen kell nehéz súlyokat emelnie vagy cipelnie?




3. Hetente hányszor űz 30 percnél hosszabb ideig labdajátékot?





4. Sérültek-e ízületei annyira, hogy kezelésre szorult (rándulások, ficamok, zúzódások, szalagszakadások stb.)?




5. Operálták-e már valamelyik ízületét?




6. Ön(nek)... (jelölje meg a megfelelő válaszokat)












7. Mekkora a testsúlya?








8. Mennyi a testmagassága?






9. Figyelje meg magát a tükörben. Mindkét testoldala (pl. térde, csípője, medencéje, mellkasa és válla) egyforma?




10. Hall-e olykor ropogást, súrlódó hangot ízületeinek mozgatása közben?




11. Az alábbiak közül mi okoz önnek ízületi fájdalmakat?
















12. Jelölje be a megfelelő válaszokat:




13. Melyik állítás igaz? Egy vagy több ízületem...










14. Jelentkeznek-e rendszeresen ízületi fájdalmai, amelyek nyugalomban megszűnnek, majd bizonyos mozdulatokra kiújulnak?




15. Hetente hány alkalommal végez valamilyen, ízületeket kímélő sportot (pl. kerékpározás, úszás)?





16. Előfordult-e családjában valakinél ízületi kopás?




17. Ízületei (pl. ujjai, térde, csípője, háta) merevek, „berozsdásodtak”?




18. Meniscuskárosodás: Derékszögben behajlított térdnél a lábszárat egy segítő erőteljesen próbálja meg ki- és befelé csavarni. Érez-e fájdalmat a csavarás irányával ellentétes oldalon a térdízületben?




19. Nyújtsa ki és lazítsa el a lábát. Mutató- és hüvelykujjával finoman tolja el a térdkalácsát minden lehetséges irányba. Okoz-e ez fájdalmat?





Aktuális lapszámunk:
2018. augusztus

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.