Új a terápiában

Biofeedback: a szellem uralja a testet

Fájdalomterápia mellékhatások nélkül

Megnyugtató érzés, ha tudjuk, hogy önmagunkon segíthetünk olyan problémák esetén, mint a migrén, a tenziós fejfájás vagy a hátfájás. Erre ad lehetőséget a biofeedback terápia, amelynek segítségével a páciens megtanulja, hogyan befolyásolja a testét gondolatai erejével.


 

Testünk számos regulációs folyamata tudattalanul játszódik le. A nyakszirtünk megfeszülését csak akkor érzékeljük, amikor már kellemetlenné válik vagy egyéb panaszt idéz elő, például fejfájást. A légzésünk ritmusa is azonnal megváltozik, ha stresszhelyzetbe kerülünk: ilyenkor felszínesebben és gyorsabban vesszük a levegőt. 

 

A biofeedback segítségével a tudattalanul lejátszódó testi folyamatok láthatóvá válnak a számítógép képernyőjén. A kifejezés angolul azt jelenti, visszajelzés a test folyamatairól. A számítógépes megjelenítés grafikus ábrázolás formájában történik, görbék, diagramok, grafikonok és vizualizációk képében, de akusztikus jelekkel is. A páciens ennek a visszajelzésnek a segítségével megtanulja, hogyan befolyásolja tudatosan mondjuk a kezének a melegségét, az izmai feszültségét, a légzését vagy az agyhullámait. A biofeedback készülék tehát egyfajta tükör, amely megmutatja testünk állapotát. 

 

 

Mi mindenre képes a biofeedback?

A biofeedback terápiát elsősorban a stressz által kiváltott betegségek kezelésekor alkalmazzák. Idetartozik például a migrén, a tenziós fejfájás vagy a fogcsikorgatás, de a húgyhólyaggyengeség is. Példának okáért a stressz kiváltotta húgyhólyaggyengeség esetén a módszer segítségével megtanulható a medencealapi izmok gondolatok útján történő befolyásolása. Ez a következőképpen történik: a hüvelybe vezetett elektromiográfiás (EMG) szonda közvetíti az izomaktivitást. Az érintettek megtanulják a medencealapi izmokat megfeszíteni, miközben ezzel egyidejűleg a hasfalat ellazítják. Később már képesek lesznek arra, hogy a készülék visszajelzése nélkül is célzottan aktivizálják bizonyos izmaikat. Hasonlóképpen működik a módszer az éjszakai fogcsikorgatáskor. Ilyenkor a rágóizmok működéséről ad visszajelzést az elektromiográfia, és a páciens megtanulja a rágóizmait célzottan ellazítani. 

A biofeedbacket a sportolók is használják.

 

A feszültség és az ellazulás közötti jó egyensúly ugyanis fokozza a teljesítményt, és ezzel természetesen hozzájárul az erőfokozás célzott tréningjéhez.

 

 

Béta-hullámokkal a hiperaktivitás ellen

Az olyan betegségeket, mint a figyelemhiányos tünetegyüttes, manapság neurofeedback segítségével kezelik. A neurofeedback nem más, mint biofeedback neurológiai szenzorokkal, vagyis a szellemi aktivitást mérik EEG-vel vagy hasonló szenzorral. Ezzel lehetővé válik az agyban lejátszódó folyamatok befolyásolása. 

 

A szakemberek szerint a neurofeedback alkalmazása az orvosi praxisban némiképp időigényes. A kezelőnek például speciális tudással kell rendelkeznie, mivel a korrekt alkalmazáshoz nélkülözhetetlen az agyfunkciók pontos ismerete. 

 

 

A biofeedback terápia során elektródákat erősítenek a test különböző részeire. Ezek mérik a stresszt, de az ellazulást is, és mindezt láthatóvá teszik egy számítógép képernyőjén. Egyszerű és gyors módszer ez arra, hogy megtanuljuk irányítani a test reakcióit

 

A figyelemhiányos tünetegyüttesben szenvedő gyerekek a számítógép segítségével megtanulják, hogyan állítsanak elő az agyukban több béta-hullámot, hogy ily módon célzottan tudjanak egy dologra koncentrálni. Ha ez sikerül, akkor a képernyőn – afféle jutalomként – megjelenik egy versenyautó, amely végigszáguld a pályán. Újabban már a menedzserek is dolgoznak ezzel a módszerrel, hogy fokozzák a teljesítményüket. 

 

A neurofeedback az epilepsziások számára is hasznos lehet, ők ugyanis ily módon megtanulják célzottan szabályozni az érintett agyterületek aktivitását. Ezzel ellene lehet dolgozni az epilepsziás rohamoknak. Egy ideje a neurológiai kutatások arra is irányulnak, hogy a szélütés kezelési lehetőségeit bővítsék ennek a módszernek a felhasználásával.

 

 

A biofeedback és története

A biofeedback alapját a magatartás-terápia és a magatartás-medicina képezi. A 60-as években a kutatás még abból indult ki, hogy a tudattalan testi funkciók célzott kontrollálása nem lehetséges. Az amerikai Yale egyetemen elkezdett vizsgálatok azonban megkérdőjelezték ezt a feltételezést. Kísérletekben a patkányok képesek voltak 20 százalékkal emelni a szívfrekvenciájukat, ha ajándékot kaptak érte. Ezeket a felismeréseket az emberre is átvihetőnek tartották. A 60-as évek, a módszer első alkalmazása óta a készülékek technikailag sokat fejlődtek, és a 90-es évek óta egyre gyakrabban használják is azokat.

 

Hogyan segíthet a módszer a fájdalomszindrómás pácienseknek?

A migrénes páciensek esetében szívesen használják a kézmelegítő tréninget. Ilyenkor termoelektródát erősítenek a páciens ujjaira, így a képernyőn jól nyomon követhető, hogyan változik a kéz hőmérséklete, ha valaki stresszhelyzetbe kerül, ekkor ugyanis a kéz hőmérséklete csökken. A stresszhelyzet kiváltásához elegendő arra kérni a pácienst, hogy számoljon visszafelé hármasával, vagy mondja el visszafelé az ábécét. 

 

A betegek több ülés során tanulják meg, hogyan melegíthetik fel a kezüket stresszhelyzetben. Ez mentális képek segítségével történik, amikor is a nyugalom és erő egy belső helyére gondolnak. Hasonlóképpen hasznosak az egyéb lazító technikákból származó elemek, mint amilyen például a Jacobson-féle progresszív izomrelaxáció. Sok, krónikus fájdalomban szenvedő páciens túlságosan elfoglalt ahhoz, hogy a mindennapokban saját magára figyeljen, és időt szánjon magára. A biofeedback azonban plasztikus demonstrációs eszköz arra, hogy egyértelművé tegye számukra az összefüggést test és lélek között. 

 

A biofeedback segédeszközként is beválik a lazítás célzott elsajátításához. Sok ember azt hiszi, relaxált állapotban van, ám a görbék mást mutatnak, épp az ellenkezőjét. Hogy a relaxálást tanulni kell, az első hallásra furcsának tűnhet. Valójában manapság számos ember nem tudja, hogyan kell igazándiból kikapcsolni. A biofeedback technikával végzett munka azt is jelenti egyben, hogy tudatában vagyunk annak, mi okozza életünkben a stresszt. Mondjuk a pletykás kolléganőnk, vagy a véget érni nem akaró megbeszélések? Hogy sokat veszekszünk a partnerünkkel, vagy aggódunk a gyerekeink miatt? 

 

   

A biofeedback számos panasz esetén beválik. Ilyen a migrén, a hátfájás, a fóbiák, az asztma és az inkontinencia

 

A munkaegészségügy területén végzett vizsgálatokból tudjuk, hogy a munkahelyi kapcsolatok minősége a legfőbb betegség-előidéző tényezővé vált. Mára azt is igazolták, hogy a kortizol nevű stresszhormon káros hatást gyakorol az immunrendszerre. Ilyenkor megint csak segíthet a biofeedback, hogy kihasználjuk a megelőzés lehetőségét, és gondot viseljünk saját magunkra.

 

Saját kísérletek a biofeedback technikával

Ha először próbáljuk ki a módszert, akkor a kezünkre speciális mérőeszközöket szerelnek. A fotoplethizmográf infravörös fény segítségével méri a vérvolumenpulzust, azaz a vazomuszkuláris értéket. Ezt a kábelt migrénes betegek esetében közvetlenül a koponyára helyezik. Két további elektróda az izzadás mennyiségét méri a bőrön mint vezetőn, verejtékmirigyeink ugyanis nagyon érzékenyen reagálnak a pszichikai ingerekre. Stresszhelyzetben a mirigyek több verejtéket termelnek, tehát a bőr ilyenkor jobban vezeti az áramot. 

 

A hőmérséklet-érzékelő a gyűrűsujjra kerül. Ehhez annyit kell tudni, hogy a bőr hőmérséklete stressz és feszültség esetén csökken, míg ellazult állapotunkban a kezünk meleg. A nyakszirten két elektróda méri az izmok feszültségét, a mellcsont alatt elhelyezett készülék pedig a légzés ütemét. Mindezeket az adatokat a készülékek továbbítják a számítógépbe, ez lehetővé teszi, hogy a páciens a képernyőn megjelenő közvetlen visszajelzések révén megértse az összefüggést mentális állapota és testének jelenségei között. Sokan ugyanis csak akkor hajlandók elhinni test és szellem szoros kapcsolatát, ha világossá válik számukra a képernyőn látottakból. Ez viszont lehetőséget ad arra, hogy a saját kezükbe vegyék testük feszültségének és relaxációjának irányítását.

 

Ha valami kellemetlenre gondolunk, a testünk azonnal reagál. Ha mondjuk eszünkbe jut, hogy tévedtünk el egy héttel korábban egy idegen városban, a képernyőn látható görbékből ez azonnal egyértelművé válik. A légzés felületesebb lesz, az izmok megfeszülnek, a kéz hőmérséklete majd 4 fokkal esik. És mindehhez nincsen szükség másra, csak a saját képzeletünkre. Ellenben ha valami szépre gondolunk, mondjuk egy megnyugtató sétára, akkor mindjárt visszaugranak az eredeti szintre. Sokan, akik szinte állandó fájdalmakat élnek át, folyamatosan magas stressz-szinten maradnak, és szinte egyáltalán nem képesek már ellazulni. Ez újabb fej- és hátfájáshoz vezethet. A biofeedback jóvoltából a képernyőn megjelenő adatok azonban egyértelműen bizonyítják, ha valaki nem tud lazítani, és ez, tudattalan pszichikai faktorként, hozzájárul betegsége kialakulásához. 

 

A biofeedback ugyanis növeli a testtudatosságot, vagy ahogyan hivatalosan szoktak fogalmazni, megnövekszik az introspekciós képesség. 

 

Miért fontos, hogy azonnal lássuk az eredményeket?

A számítógépes rendszer nélkül a kéz felmelegedése nem volna látható. Ha az orvos ilyenkor azt mondja a betegnek, „most akkor melegítse fel a kezét”, az illető nem tudná ellenőrizni, a folyamat valóban megtörtént-e. Amennyiben azonban mindezt látja a saját szemével, mindjárt sokkal motiváltabbá válik. A legjobb eredményeket akkor lehet elérni, ha a páciensek maguk kísérletezik ki, milyen gondolatok lazítják el őket igazán. Ez teljesen egyéni, van, aki a nagyszülei házát idézi fel magában, ahol gyerekként boldog volt, más egy régi kirándulás képeit. Az individuális megközelítés azért is fontos, mert ugyanaz a kép két emberben teljesen más hatást válthat ki. Ezért a páciensek szabadon kísérletezhetnek – ez az úgynevezett operatív kondicionálás, amikor a helyes magatartást próbálgatás és tévedés útján találják meg. Több-kevesebb gyakorlás után általában mindenki képessé válik arra, hogy a szóban forgó testfunkciókat akaratlagosan szabályozza. 

 

1. kép: A páciens ujjaira helyezett termoelektródák megmutatják, hogy a bőr hőmérséklete stressz hatására csökken, ellazulás hatására pedig újra emelkedik.
2. kép: A körszerű ábra jelképezi a képernyőn a halántékartériák vérmennyiségét. A páciens ezáltal megtanulhatja az artériáit beszűkíteni, és ezzel megállítani a migrént

 

Nagyon fontos azonban az is, hogy otthon mindenki tovább gyakoroljon. A képernyővel végzett munka önmagában nem elegendő, a páciensnek képesnek kell lennie arra, hogy az eredmény azonnali látása nélkül is befolyásolni tudja a testét. Ezt úgy szokták begyakorolni, hogy a beteg végzi a feladatot, miközben a képernyőt csak a terapeuta látja. Ez lehetővé teszi, hogy a tréning sikerességét ellenőrizzék. A következő feladat azután az újonnan megtanult magatartásmintát átvinni a mindennapokba. Ehhez szintén ad hasznos tanácsokat a terapeuta, például arra kéri a páciensét, hogy vezessen stressznaplót. Ily módon az illető mind nagyobb rutinnal kezeli a stresszhelyzeteket, és őrzi meg ilyen esetekben a nyugalmát. 

 

A biofeedback-tréning időtartama mindig attól függ, milyen betegség kezelésére szolgál. Egy foglalkozás általában 50 percet vesz igénybe, de haladóknál akár már 25 perc is elegendő lehet.

 

Többé nem leszünk kiszolgáltatva a betegségnek

Miután valaki elsajátította a módszert, többé nem érzi úgy, hogy tehetetlen foglya saját betegségének. A migrénes például megtanulja szabályozni az ereiben áramló vér mennyiségét, így ha képes megakadályozni, hogy túl sok vér áramoljon a halántékánál található erekbe, akkor megakadályozhatja az újabb migrénes rohamot, vagy enyhítheti a lefolyását. Ezt a különleges, migrénre kifejlesztett tréninget vazokonstrikciónak hívják. 

 

Migrén esetén kitágulnak a halánték artériái és sok vér áramlik ide, ami jelen tudásunk szerint hozzájárul a fájdalom kialakulásához. Komplex faktorok összjátéka torkollik végül az agyhártya akut gyulladásába, ami erős migrénes fájdalmat idéz elő. A migrén nemritkán a testi feszültség kísérőjeként lép fel. Ezért fontos, hogy a migrénes beteg időben felismerje a stresszt és tudatosan tegyen ellene. 

 

A saját test befolyásolásának képessége azt jelenti, hogy többé nem vagyunk kiszolgáltatva a betegségnek. Ha valaki megtanulja felismerni a saját stresszfaktorait és azt is, hogyan bánhat velük, akkor urává válhat a helyzetnek. Például ha észreveszi nyakizmai megfeszülését, akkor tudatosan beiktat egy kis pihenőt, elvégzi a begyakorolt lazító légzőgyakorlatokat, és egyáltalán, komolyan veszi a teste jelzéseit. 

 

A migrén a biofeedback terápia klasszikus indikációs területei közé tartozik. A szakemberek mindenkinek ajánlják, akik havonta legalább három rohamot szoktak kapni, vagy akiknél egy-egy roham több mint három napig tart. Tenziós fejfájás esetén megint csak a mellékhatásoktól mentes biofeedback a leghatékonyabb, nem gyógyszeres kezelési mód.

 

A migrén gyerekek életét is megkeserítheti. Ha esetükben játékos módon közelítik meg a biofeedbacket, akkor ők is gyors sikereket érhetnek el. Náluk például jutalomként egy futball-labda jelenik meg a képernyőn, amikor a módszer tanulása közben sikerül összehúzniuk a halántékereiket, ez mindjárt jobban motiválja a kisfiúkat. Esetükben nyolc-tizenöt alkalom kell ahhoz, hogy elsajátítsák az eljárást, és ezzel lecsökkentsék migrénes rohamaik számát. 

 

Az iskolások a biofeedback segítségével megtanulnak célzottan koncentrálni. A biofeedbacknek köszönhetően sok alvászavaros ember tölti újra nyugodtan az éjszakáit



Biofeedback alvászavarok esetén

Sokan szenvednek olyan jellegű alvásproblémáktól, amelyeknek nincsenek szervi okai. A biofeedback segítségével ezek a páciensek is megtapasztalhatják, hogyan mutatkoznak meg testükben a feszültség különböző jelei (felületes légzés, szapora szívverés, megnövekedett bőrellenállás), amelyek mind-mind a stresszes állapot következményei. A módszerrel utána begyakorolják az ellazító hatású hasi légzést, először csak a foglalkozások során, majd alkalmazni tudják a mindennapokban is. Ezen kívül megtanulják ellazítani bizonyos izmaikat, például a homlok- és nyakszirti izmokat, és otthon rendszeresen gyakorolnak. Az alvástréning optimalizálja a hasi és rekeszizomlégzést, és így megkönnyíti az elalvást. Az Amerikai Pszichológiai Társaság álláspontja szerint a biofeedback az egyik leghatékonyabb kezelési módja az inszomniának. 

 

Hol segíthet a biofeedback?

• Tenziós fejfájás, migrén, arcfájdalom.
• Krónikus hátfájás.
• Szorongásrohamok, pánikrohamok, fóbiák.
• Epilepszia.
• Hiperaktivitás és figyelemzavarok.
• Stresszkezelés.
• Raynaud-kór (az ujjak vérellátási zavara).
• Esszenciális magas vérnyomás.
• Inkontinencia.
• Asztma.
• Krónikus izomfeszültségek.
• Éjszakai fogcsikorgatás.
• A szellemi teljesítőképesség fokozása

Sz. Z. L.
XVI. évfolyam 4. szám

Címkék: biofeedback, fájdalomterápia, holisztikus gyógymódok

Aktuális lapszámunk:
2018. szeptember

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.