Új a terápiában

Egészségesen makrobiotikával


Hippokratész, a nyugati orvostudomány megalapítója a betegségek kezelésében olyan fontosnak tartotta az étrendi módszerek alkalmazását, hogy új szót alkotott, amely egy bizonyos életmódra vonatkozott. Ebből a gö rög szóból (diaita) származik a modern diéta szó. Azóta is közismert, hogy a táplálkozás az egészség megőrzésében, illetve helyreállításában döntő fontosságú.A szervezet optimális működéséhez úgy tudunk hozzájárulni, ha figyelembe vesszük, hogy minden ember egyedi és megismételhetetlen, vagyis táplálkozási szükségletei is egyediek. Még adott típuson belül is fontosak az egyéni különbségek.

 

Tapasztalatunk szerint a makrobiotika az a diéta, amely leginkább biztosítja az egyénre szabott táplálkozást, hiszen általános érvényű rendszerén belül óriási változatosságot tesz lehetővé. A makrobiotikus gyógyítónak épp az a feladata, hogy a beteget segítse az eligazodásban, és a beteg állapotának változásait tudja követni, mivel a gyógyulási folyamat lényege a változás – és ebben a folyamatban a táplálkozási igény is folyamatosan változik.

 

Az újonnan érdeklődők számára talán bonyolultnak tűnhet a makrobiotika rendszere és a távol-keleti filozófiában gyökerező magyarázata, hiszen a mi kultúránk a jin-jang dialektikáját másképp fogalmazza meg. A dolog azonban mégis egyszerű. Több ezer éven át a legnagyobb kultúrákban a megfőzött egész szemű gabonavagy a gabonák teljes kiőrlésű lisztjéből készített élelem alkotta az emberiség fő táplálékát, egészen a modern idők kezdetéig. Keleten például a rizs és a köles volt az alapvető élelem, Európában a búza, a zab, a rozs, Oroszországban és KözépÁzsiában a hajdina, Afrikában a cirok, a Közel-Keleten az árpa, míg Amerikában a kukorica. A gabonaételt a helyi adottságoknak megfelelően egészítette ki a zöldségek, magvak, gyümölcsök és állati eredetű ételek palettája.

 

A mai világ óriási árubőségében azonban szükségünk van útmutatóra, hogy ismét rátaláljunk a számunkra kiegyensúlyozott diétára. Ebben nyújt komoly segítséget, hogy az élelmiszereket is csoportosíthatjuk a jin-jang skála mentén. A növényi élelmiszerek többsége inkább jin, az állati élelmiszerekinkább jangok. A jang jellegű növények jang jellege azonban más, mint az állati eredetű élelmeké: más bennük a kálium-nátrium arány. Leginkább jang jellegű ételünk a só, ami nem tartalmaz káliumot, míg az egyik leginkább jin jellegű a méz, aminek a káliumnátrium aránya 386:1. Így egy jól áttekinthető rendszert kapunk, amelyben a só mellett a jang jellegű ételek táborában a húsok szerepelnek, míg a másik oldalon a cukrok és az alkoholok. A skála közepén helyezkednek el a gabonafélék, a hüvelyesek, a magvak, a gumós zöldségek, a leveles-fejes zöldségek, a tengeri zöldségek, a diófélék és a mérsékelt éghajlaton termő gyümölcsök.

 

A makrobiotika a mérleg közepén tartja meg a jin-jang egyensúlyt, vagyis kerüli mind a szélsőséges jin, mind a szélsőséges jang ételek fogyasztását. Ezért a gyógyító makrobiotikus táplálkozás gabonaalapú, főként vegetáriánus étrend. A makrobiotika egyik legjelentősebb kortárs szakembere, Aveline Kushi fogalmazott így: „A makrobiotika nem követeli meg,  hogy megváltoztasd a vallásodat, a gondolkodásmódodat vagy az életstílusodat. Csak azt követeli meg, hogy a környezeteddel harmonikusan táplálkozzál. A helyes érkezéssel rendet és egyensúlyt tudsz teremteni mindennapi életedben. Nyugodt szellemed kiterjed a családodra, a társaságodra, és végül hatással lesz az egész világra. Ha egyszer megtapasztaltad a táplálék valódi energiáját, és megtanultad, hogy a főzésen keresztül miként kontrollálhatod egészségedet, viselkedésedet és gondolataidat, soha nem térsz vissza többet az öntudatlan, érzéki étkezéshez.”

 

Még néhány praktikus tanács: lehetőleg igyekezzünk őstermelőtől biológiai termesztésű, friss zöldséget, gyümölcsöt vásárolni; részesítsük előnyben az étel elkészítésénél a gáztűzhelyet; ajánlottan cserép-, mázas cserép-, illetve rozsdamentes acél edényekben főzzünk.

dr. Sági Mária
XV. évfolyam 7. szám

Címkék: diéta, makrobiotika, táplálkozás

Aktuális lapszámunk:
2019. szeptember

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.