Új a terápiában

Soha nem késő

Metabolic Balance program – a túlsúly gyors, kíméletes és hatékony kezelésére

A mai stresszes világban a legnagyobb gondot önmagunk elhanyagolásával és ezzel a bennünk kialakuló diszharmóniával a táplálkozásunk útján okozzuk.


A harmónia nem csak a külső környezetünkben kell hogy jelentkezzen, hanem bennünk is, elsősorban ott, legbelül. Testünk folyamatos jelzéseket küld felénk, ám mivel nem figyelünk oda erre, a vészjelek előbb-utóbb különféle betegségek formájában realizálódnak. Állandó időhiányra hivatkozva nem törődünk azzal, hogy mit és milyen mennyiséget eszünk. Aztán amikor esetleg ráébredünk a teendőnkre életünk ezen területén is, 10, 20 vagy akár 50 kg-mal is többet mutat a mérleg. Az egyensúly kialakítása itt is nagyon fontos lenne, de a túl nagy súlyfelesleggel egyedül már nem vagyunk képesek megbirkózni. Ilyenkor még többet eszünk, mert már elhagyott a párunk, kirúgtak külsőnk és mozgáskorlátozottságunk miatt a munkahelyünkről, és semmi más nem maradt hátra, mint az ördögi körben őrlődve engedni, hogy szenvedésként éljük életünk.

 

Adódhat azonban olyan külső megoldás, mely újból visszazökkent az életbe. Újból szépek és vonzóak leszünk, mely nem feltétlen a mai kor divatos csont vázalkatának elnyerését jelenti, hanem a személyiségünknek megfelelő legharmonikusabb külső kialakítását, hogy aztán el kezdhessen a folyamat hatni életünk egész területén. Természetesen az első lépés ez esetben is az, hogy mindenképpen gondolkodjunk el azon, hogy ez a helyzet miért alakult ki! Aztán a változtatáshoz kérjük szakértő segítségét.

 

A Metabolic Balance program segítségével megtanulhatjuk, hogyan táplálkozzunk egészségesebben, hogyan szabályozzuk testsúlyunkat az anyagcserénk hatékonyságának fokozása érdekében. A program alapvető gondolata, hogy a helytelenül megválasztott, sőt sok esetben káros táplálékok fogyasztásával a szervezet nem jut a megfelelő tápanyagokhoz, amelyek egyébként egyénre szabottan a kiegyensúlyozott anyagcserét, valamint az optimális hormon háztartást biztosítanák. Táplálkozásunk jelentős részét értéktelen szénhidrátok teszik ki, melyekhez elégtelen mennyiségű növényi anyagok, vitaminok és nyomelemek társulnak.

 

Az elmúlt 20 év során orvosok, táplálkozás kutatók és informatikai szakemberek összehangolt és kitartó munkájával sikerült egy úgynevezett „Egészséges Táplálkozás" nevet viselő komputer programot kidolgozni, mely a fenti problémára szolgáló megoldást jelenti, és egyben alapját képezi a Metabolic Balance programnak. Egy egyszerű vérvétel csalhatatlanul megmutatja, mit fogyasztottunk, miből ettünk a szükséges mennyiségnél többet és miből kevesebbet. Az értékekből először következtetni lehet az eddigi táplálkozási szokásainkra, majd ehhez igazodva kidolgozni az új, követendő rendet. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a programot kidolgozó táplálkozási szakemberek a vérkép számos összetevőjét (egészen pontosan 40-et) elemzik a glükózszinttől a vérben lévő húgysav, vas-, összkoleszterin-mennyiségig. Vagyis hangsúlyozni kell, hogy nem vércsoport diétáról van szó, hanem a program a labor leletek alapján személyre szabott étrendi javaslatot dolgoz ki. Ez részletes leírást tartalmaz a páciens által fogyasztható élelmiszerekről (zöldség, gyümölcs, hús, hal, sajt stb.), valamint egy két hetes időszakot magába foglaló, személyre szabott diéta tervet is kap mindenki a megfelelő élelmiszerekkel és adagokkal ellátva. Ebben a laborértékeken túl figyelembe veszik az illető egyéb adatait is, mint testsúly, életkor, nem, foglalkozás, általános egészségi állapot stb.

 

A két hét itt fontos periódus, mert ennyi idő kell a szervezetnek, hogy megtanulja a kiegyensúlyozott, egészséges táplálkozást és ehhez igazodjon az anyagcsere. Ezután már kisebb lazítás is elképzelhető, mert hosszabb kihagyás után is, ha ismét visszatérünk a Metabolic Balance táplálkozáshoz, már egy-két nap után a szervezet felidézi magában a korábban „tanultakat". Első lépésben azonban e két hetes programot még megelőzi egy két napos méregtelenítő kúra is. Utána következik a már említett személyre szabott periódus, amikor szigorúan csak a megadott táplálékokat és mennyiségeket szabad fogyasztani, ráadásul még ezen belül is be kell tartani húszféle szabályt. Ezek közé tartozik a napi három liter folyadék fogyasztása, az összesen napi háromszori étkezés, amelyeknél további megkötés, hogy az egyes étkezések között legalább öt órának el kell telnie.

 

A 14 szigorú napot már követhetik kisebb kilengések, amikor a listán nem szereplő ételek is helyet kaphatnak egy-egy étkezésben, és az egyéb szabályokat sem kell annyira szigorúan betartani, mint a kezdeti időszakban. Ez a harmadik szakasz egész addig tarthat, amíg az eredetileg megjelölt ideális testsúlyt nem sikerül elérni. Ezután még tovább lazíthatunk a szabályokon, feltéve, hogy ügyelünk arra, hogy megtartsuk az elért súly, illetve maximum 1-2 kg-mal lépjük túl azt.

 

A táplálékbevitel kontrollja és az egyénre szabott értékek alkalmazásának egysége kordában tartja az egészséges inzulin termelést, a kiegyensúlyozott hormonháztartást és ez által az egészséges anyagcserét is. A legtöbb diéta után kialakuló jojó effektus elkerülése is garantált. Mivel a szervezet hosszabb ideig a számára kedvező táplálékot kapta, így egy idő után ezt memorizálva a későbbiek során erre bármikor vissza lehet térni, és rövid időn belül az esetleg időközben felszedett pár kiló felesleget e mechanizmus útján a program ismételt alkalmazásával könnyen le lehet adni.

 

Ugyancsak fontos hangsúlyozni, hogy mivel egyénre szabott étrendről van szó, nincs semmi kiemelten kezelt táplálék, bizonyos határok között az ízlést is figyelembe veszik az étrend összeállítói. Az első vizsgálatoknál kell jelezni például, ha valaki bizonyos sajtokat, zöldségeket vagy éppen a halat nem akarja megenni. A táblázatban látható a napi háromszori étkezés egy-egy lehetséges összeállítása, de itt ismét hangsúlyoznunk kell, hogy a végleges étrend mindenkinél más és más. (X)

 

Reggeli:
65 g sovány tehéntúró, 95 g zöldség (az egyéni listán szereplő)


Ebéd:
120 g szárnyas (az egyéni listán szereplő), 125 g zöldség


Vacsora:
130 g hal (az egyéni listán szereplő), 135 g zöldség

Szemerey Melinda
XI. évfolyam 2. szám

Címkék: elhízás, túlsúly

Aktuális lapszámunk:
2020. április

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.