Viva Natura

Az aszkorbinsav még nem C-vitamin

Mitől túl drága a vizelet?


 

Számos táplálkozáskiegészítőre fordított összeg kidobott pénz, ugyanis a hatóanyagok nagy része a vizeletünkkel kiürül. Könnyű bedőlni a dobozokon feltüntetett hangzatos értékeknek, ezért érdemes végre tisztán látni azzal kapcsolatban, hogy miképpen tudnak ezek a fontos vitaminok és ásványi anyagok valóban beépülni szervezetünkbe.

 

 

C-vitamin kontra aszkorbinsav

Egy hetven évvel ezelőtti szabvány szerint egy felnőtt férfi napi C-vitamin-szükséglete 60 mg. Sokáig szidták az RDA-értékeket – sok esetben volt is miért –, mert nagyon alacsony mértékben határozta meg a napi javasolt, az emberi szervezet számára szükséges bevitelt. Csakhogy az akkori C-vitamin teljes egészében természetes forrásból származott, míg ma 1000-2000 mg szintetikus C-vitaminból még 60 mg-nyi sem hasznosul!

 

A C-vitamin egyik szintetikus úton előállított változatának elnevezése szintén aszkorbinsav, mely elfogyasztását követően azonnal oxidálódik, mivel nincsenek mellette balanszírozó anyagok. Sőt, agresszív szabad gyökké válik. A szabad gyökök igen nagy reakcióképességű, ingatag, rövid életű molekulák, melyek stabilizálódásához egy ép sejt DNS-e szükséges. Sejtrongáló hatású az a folyamat, melynek során a szabad gyökök lekötik magukat, ezért is nevezzük azokat sejtméregnek. Nagyon kell tehát vigyázni arra, hogy milyen mennyiségben juttatunk szintetikus C- vitamint a szervezetbe. Sajnálatos módon ma még a jelölések arra hagyatkoznak, hogy az aszkorbinsavat mint C-vitamint tüntetik fel, és a gyanútlan vásárló nem is tudhatja, hogy hosszú távon esetleg milyen mellékhatásokkal kell szembenéznie.

 

Az aszkorbinsav létrehozásakor nem veszik figyelembe, hogy milyen jelentőségük van azoknak a kis „mellékes” alkotóelemeknek, mint például a Szent-Györgyi Albert által felfedezett sárgító anyagnak, a P-vitaminnak. Nem sokkal jobb a helyzet azokkal a multivitaminokkal sem, amelyek szinte a teljes Mengyelejev-táblázatot tartalmazzák, s megvásárlásukkal a gyanútlan vevő azt hiszi, hogy ásványi anyagokra éhes szervezete számára a legjobb megoldást találta.

 

C-vitamin balanszírozó anyagai


Szintetikus C-vitamin: Aszkorbinsav

 

Természetes C-vitamin: Rutin, Bioflavonoidok (P-vitamin) ,Aszkorbinsav K-faktor, J-faktor, P-faktor, Tyrosináz, Aszkorbinogen

 

A szintetikus úton előállított C-vitaminban olyan kémiai szennyező anyagok maradnak, amelyek nemhogy segítik a mesterséges aszkorbinsav élettani hatásait, hanem több kárt okozhatnak, mint hasznot.

 

Miért nem szereti a test a szintetikus anyagokat?

Azért, mert nem szintetikus, hanem természetes lények vagyunk, természetes biológiai kapcsolatokkal, és szervezetünk csak a hasonló biológia kapcsolatokkal rendelkező anyagokat ismeri fel és fogadja be. Az emberi test biológiai transzformációval a szervezet számára feldolgozható állapotba hoz bármilyen tápanyagot, amit kap, például a fehérjéket apró darabokra szabdalja föl az enzimek segítségével. Ezek lesznek az aminosavak, melyeket a szervezet már képes beépíteni a szükséges helyekre. Akármilyen fehérjéből képesek vagyunk standardizált aminosavakat előállítani, ezekből hozzuk létre azokat a szöveteket, amelyekre az emberi testnek szüksége van  kollagének, fehérjék, csontszövet stb. Ezt a lépcsőt nem lehet kihagyni a szervezet károsodása nélkül.

 

Jogosan merül fel a kérdés, hogy nincs is szükségünk szervetlen ásványokra? Dehogynem, szükségünk van, de csak minimális mennyiségben. Az enzimek és némelyik baktérium működése szempontjából közvetlenül is szükség van szervetlen ásványi anyagokra, amelyek beépülnek a megfelelő helyekre, mint például a vas a hemoglobinba vagy a kalcium a csontba. De például a kismamák hiába lapátolják magukba a szervetlen vaskészítményeket, székrekedést és egyéb egészségügyi problémát okozva maguknak, nem tudjuk, hogy a vas mennyire volt képes beépülni a szervezetükbe. Ugyanakkor a szerves vaskészítmények (lucerna, cékla, spenót) növelik a kismama vasraktárait, amelyek egyrészt azért fontosak, mert a bennünk lévő kártékony baktériumok felemésztik vaskészleteinket, másrészt megfelelő mennyiségű vasra van szükség a csecsemő egészséges testfelépítéséhez is.

 

 

„Életünk karmestere” a magnézium

Nézzük az egyik legfontosabb ásványi anyagot, a magnéziumot, melynek elvesztegetéséért szervezetünk valóban „drágán” megfizet: jelenléte ugyanis 300 enzim munkájához szükséges. Ez az ásvány semmi mással nem helyettesíthető, és szervezetünk nem is tudja előállítani, ezért megfelelő mennyiségű bevitelére fokozott figyelmet kell fordítanunk. Minél hajszoltabb életmódot folytatunk, annál több kortizolt termel a mellékvese. A krónikus stressz (érzelmi és fizikai) és kortizolszint a zsírraktározáson kívül magnéziumvesztéshez is vezet. Magnéziumhiány léphet fel hányással, hasmenéssel járó betegségeket követően, és a vízhajtó gyógyszerek, az alkohol, a koffein, a fogamzásgátlók szintén növelik a magnézium kiürülését a szervezetből. A vizeleten keresztül történő túlzott mértékű magnéziumvesztés az egyik legfőbb oka a cukorbetegek magnéziumhiányának. Bizonyos gyógyszerek (gyomorsavgátlók), valamint bélrendszeri betegségek (pl. gluténérzékenység is) meg is akadályozzák a magnézium bélben való fel-szívódását. Ilyenkor a szervezet fel sem tudja szívni az ételben lévő magnéziumot. Számos vizsgálat igazolja, hogy a tartós erőkifejtés is a magnéziumszint csökkenéséhez vezet.

 

A magnéziumhiány felismerése és a hiány megszüntetése a gyógyítás sok területén szinte „csodát művelhet”. Így például a migrénes betegek mintegy 60-70 százaléka napi 100-200 mg magnézium hatására megszabadulhat panaszaitól. A változás kora után a nőknél szinte szükségszerűen jelentkező csontritkulás magnézium hatására csökkenhet, ezenkívül a szívinfarktus gyakorisága és a szívbetegeknél alkalmazott digitális készítmények hatására jelentkező mérgezési tünetek is mérséklődhetnek.

 

Ahogy a vérünk hemoglobinmolekulájának közepét egy vas atom alkotja, úgy a klorofill „szívét” a magnézium. Nem hiába hívják zöld vérnek is. Az egészséges, friss zöldségek tele vannak klorofillal. S ahhoz, hogy valóban vérünkké tudjon válni a táplálékból, táplálékkiegészítőkből nyert magnézium, szükség van egy másik fontos szereplőre, immunrendszerünk természetes motorjára: a C-vitaminra. A magnézium-oxid a C-vitaminnal szerves kötést képez, ami testünkben a  tökéletesebb felszívódáshoz és a beépüléshez szükséges.

 

A MegaMag egy olyan egyedülálló étrend-kiegészítő, amely tablettánként 250 mg magnézium- és 1000 mg természetes C-vitamintartalmával hosszú távon, megbízhatóan képes gondoskodni egészségünkről és állóképességünkről. Érdemes nyugalmi állapotban bevenni, legjobb időszak erre a vacsora. Ideges és stresszes állapotban a magnézium nem szívódik fel.

 

A magnéziumhiány intő jelei

Szédülés, lehangoltság, koncentrációs zavar, bágyadtság, idegesség, félelem, fejfájás, légszomj, élénk reflexek! Magas vérnyomás, szívritmuszavarok! Izomgörcsök, izomgyengeség, zsibbadásérzés és hangulatzavar!

 

Az ajánlott napi bevitel felnőtt férfiaknál 400 mg, nők esetében pedig 320 mg. Nagyon hiányos állapotban lehetséges magasabb dózissal kezdeni: 2 hétig 2x400 mg naponta, délután és este. Figyelem! A terhes és szoptatós kismamák magnéziumszükséglete 1000-1200 mg naponta!”

 

prof. dr. Török Szilveszter

Jakab IStván
XVI. évfolyam 10. szám

Címkék: aszkorbinsav, C-vitamin, magnézium

Aktuális lapszámunk:
2019. március

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.