Viva Natura

Az egészség hét lakat alatt őrzött titkai

Viva Natura


Sokan gondolják úgy, hogy már az "egészségre is gyógyszert kell szedni"! A szűrővizsgálatokon megállapítják ugyan, hogy komoly probléma nincs, egészségesek vagyunk, de ha a betegséget el akarjuk kerülni - biztos, ami biztos - kezdjünk el gyógyszert szedni. Még abban az esetben is lehet ez a tanács, ha az adott probléma - például egy kis eltérés a vércukorszint optimális értékétől - könnyen orvosolható lenne ésszerűen összeállított diétával, mozgásban gazdagabb életmóddal. És ebben a pillanatban beküldtek azon az ajtón, ahonnan már sohasem jövünk ki egészségesen.

 

Tehát az "egészség hét lakat alatt őrzött titkai" alatt azt értjük, hogy mik azok a természetes módszerek, amivel egészségünket hosszú távon meg tudjuk őrizni, esetleg a megrendült egészségi állapotunkat helyre tudjuk állítani és olyan, a természettel harmonizáló, emberi életmódot folytatunk, amit a 21. század emberének feltétlenül meg kell tanulnia ahhoz, hogy túlélje ezt a világot.

 

Az egészség - kicsit másképp megfogalmazva - nem más, mint a szervezet egyensúlyi állapota. Sokszor nem is veszünk tudomást róla, hisz ekkor miden szervrendszerünk, szervünk, szövetünk egészen az ezeket alkotó sejtekig tökéletesen működik, "tudja a dolgát". Foglalkozni csak akkor kezdünk vele, ha ez az egyensúly felborul. A betegségek hátterében minden esetben megtalálhatjuk azt a kiváltó okot vagy okokat (mozgásszegény életmód, elhízás, stressz, elsavasodott szervezet, "nem minőségi" táplálkozás, mentális szabad gyökök), amik ezt az érzékeny rendszert kibillentik egyensúlyából.

 

Amikor egészségről beszélünk, nem kerülhetjük meg a stressz fogalmát. Sokaknak a stressz szó hallatán az idegesség, kiabálás, sietés, kapkodás, düh, ingerlékenység jut az eszébe. A stressz a köztudatban negatív érzelmi állapotot jelent. Ám a stressz valójában csak válasz egy ingerre, tehát reakciót jelent, ami lehet negatív és pozitív is. A folyamatnak van valamilyen kiváltó oka, ami változást hoz létre a szervezetben, és ez a válaszban nyilvánul meg.

 

A stressz kiváltó okai az ingerek. Az ingerek lehetnek "láthatóak", pl. szavak, kifejezések, magatartás, környezeti hatás, orvosi beavatkozás, vagy láthatatlanok, pl. baktériumok, vírusok és ételek. A látható ingerekre a szervezet válasza az agyunkban lejátszódó folyamattal kezdődik, amely legtöbbször automatikusan megy végbe. Az inger a szervezetben élettani folyamatokat indít el, ami negatív és pozitív magatartásban nyilvánul meg. Egy kifejezés, "Te, hülye vagy", azonnal bántóan hat és megsértődünk, vagy ha kerget egy kutya, azonnal az életünket mentjük. Az a kifejezés, hogy „Köszönöm, nagyon kedves tőled” vagy a szerető ölelés, jóleső érzéssel tölt el.

 

 

A stresszválasz általában gyerekkori tanulási folyamat eredménye. Úgy reagálunk nehéz helyzetekre, ahogy azt otthon láttuk, barátoktól megszoktuk és az a részünkké vált. Ha kiabálással, káromkodással, agresszivitással, hibáztatással, védekezéssel, félelemmel és bűntudattal válaszoltak a szüleink, szeretteink a környezetünkben, nagy valószínűséggel bennünk is ezek a negatív válaszok rögzültek. Ha viccesen, nevetéssel, problémamegoldásra összpontosítva, nyugodtan, hideg fejjel és gondolkozással válaszoltak a környezetünkben, akkor nagy eséllyel bennünk is ezek a pozitív válaszok rögzültek. Egy nehéz helyzetben azonban tudatosan is válaszolhatunk. Megismerve múltbeli „kondicionálásunkat”, a negatív stresszválaszokat pozitívvá változtathatjuk.

 

A stressz szó sokkal többet foglal magába, mint azt első hallásra gondolnánk. Minden olyan helyzet, ami új feladat elé állítja a szervezetünket, egyfajta stresszhelyzetet idéz elő. Így a táplálék felvétele és maga a táplálék is stresszhelyzet, nem is beszélve a túlsúlyról és a többi olyan hatásról, ami kibillenti élettani középpontjából a szervezetet. Ismerjük meg ezeket a helyzeteket és tanuljuk meg kezelni azokat! A szervezetet érő állandó és kezeletlen stressz önmagában is az egészség megromlásához vezethet.

 

 

Lúgosítani mindenáron

Az egészséghez vezető út első lépése az egészséges pH-érték helyreállítása, amelyet a kiegyensúlyozott táplálkozással, a lúgosító és a savasító ételek megfelelő arányú fogyasztásával érhetünk el. Az emberi test inkább kissé lúgos, ezt figyelembe kellene venni az étkezések során. A táplálék összetételének 75%-ban lúgosító hatású ételekből kellene állni, míg a savasító hatású ételek fogyasztása sohasem haladhatná meg a 20-25%-ot.

 

Napjainkban számos kutatás alapul azon a feltételezésen, hogy a legtöbb betegség hátterében ugyanaz az ok húzódik meg, a szervezet elsavasodása. A túl sok savas vagy savképző étel fogyasztása károsítja a szöveteket, a szerveket és betegséghez vezet, ráadásul kiváló környezetet teremt a veszélyes baktériumok és más mikroorganizmusok számára, amelyek kárt tehetnek a szervekben.


 

A túl sok savasító étel, mint a hús és a liszttartalmú ételek fogyasztása során a szervezet megpróbálja semlegesíteni a savakat, úgy, hogy elvonja a szervezetből a szükséges ásványi anyagokat: nátriumot, káliumot, kalciumot, magnéziumot. Az így keletkezett hiány később betegséghez vezet. A túlsavasodás gátolja a sejtaktivitást és működést. Ez a gyökere a rossz közérzetnek és a betegségeknek. A túlsavasodás tünetei lehetnek a fáradtság, a levertség, az allergiás reakciók, a bőrtünetek, a kiütések. A nagy mennyiségű savkeltő táplálék fogyasztása köszvényhez, reumatikus betegségekhez, epe- és vesekőhöz, visszértágulatok kialakulásához, érelmeszesedéshez, csontritkuláshoz vezethet.

 

A megoldás kézenfekvő: a szervezet lúgosítása a lúgosító hatású élelmiszerekkel. A gyümölcsfélék közül a friss ananász, a banán, az őszibarack, a sárgabarack, a cseresznye, a datolya, a dinnye, a sárgadinnye, az egres, a füge, a körte, a mazsola, a szőlő, a ribizli, míg a zöldségfélék közül a paradicsom, az articsóka, a zöldbab, a borsó, a bors, az algák, az olíva, a brokkoli, a fokhagyma, a hagyma, a kapor, a káposzta, a kelkáposzta, a petrezselyem, a sárgarépa, a spenót, a sóska, a spárga, a torma, a friss uborka, a zeller, a saláták, a retek, a szójabab lúgosító hatását emelném ki. Meg kell még említeni természetesen a gabonafüveket is (árpafű, búzafű, lucernafű stb.).

 

A méregtelenítés

A szervezet egészséges működéséhez a feleslegessé vált, káros anyagokat ki kell választani, és el kell távolítani, ez tulajdonképpen a méregtelenítés folyamata. Ezt a folyamatot "támogatni" lehet és kell is olyan természetes anyagok fogyasztásával, amelyekhez kötődve a méreganyagok kijuttatása a szervezetből megtörténik. Ilyen természetes vegyület például a glükuronsav, amely a májban is termelődik, de egyes élelmiszerek - például a kombucha - is tartalmazhatnak jelentősebb mennyiséget belőle.

 

A másik jelentős vegyületcsoport a méregtelenítés szempontjából a huminsav és ennek származékai. Ez a vegyületcsoport a nehéz fémek kiürítésében kap fontos szerepet, mivel olyan "nehézfémmágnesnek" tekinthető, amely megköti és ki is viszi a szervezetből a nehézfémeket.

 

Fontos tudni, hogy az emberi zsírszövet nemcsak tartalék energiaforrás, hanem a káros anyagok - savas gyökök, nehézfémek - tárolóhelye is egyben, és zsírt ugyan égethetünk, de mérget nem. Ezért kell eltávolításukra olyan vegyületeket találni, amelyek a nehézfémekkel kémiai-kötést alkotnak, és az így létrejövő molekulát tudja a szervezet természetes úton kiüríteni.

 

Az életminőség-program

Aki megtisztult, lúgosított, az figyeljen arra, hogy milyen életminőséget él. Ezt alapvetően a táplálkozással lehet elérni, de ma már szükség van a táplálkozáskiegészítőkre is. Már a szántóföldet is táplálkozáskiegészítőkkel kellene ellátni, mert már azokat is kizsigerelték. Érdemes végiggondolnunk, hogy táplálkozásunk során mi az, amiből biztosan nem tudunk elegendő mennyiséget juttatni szervezetünkbe, és próbáljuk meg ezeket pótolni. A kínálat nagy, válasszuk a természetes formájukat leginkább megtartó készítményeket, amelyek nem szintetikus vitaminokat tartalmaznak csupán, hanem természetes zöldség- és gyümölcskivonatokból készülnek. Ne feledkezzünk meg a természetes antioxidánsokról (flavonoidok, E- és C-vitamin) sem, hisz a szabad gyökök semlegesítése számos élettani folyamatot jótékonyan befolyásol.

 

A szervezetnek pihenésre, megújulásra is szüksége van. A regeneráció legegyszerűbb formája az alvás. Alvás közben az immunrendszer teljes erőbedobással dolgozik a kórokozók és a stressz okozta kár elhárításán, a roncsolt szövetek és az egészség helyreállításán.

 

Szervezetünk nagyon bölcs. Az immunrendszer addig képes a stressz okozta rombolás kompenzálására, amíg az el nem érte a 90%-ot. Szervezetünknek általában 8 óra alvásra van szüksége. Az alvásszükséglet egyénileg is változhat, egyes esetekben 6 óra alvás is elegendő, de sokaknak 9 órát kell aludniuk, hogy kellően kipihenjék magukat.

 

Minél idősebbek leszünk, annál kevesebb az alvásidőnk, az alvást kiváltó hormon csökkent termelődése miatt. Szervezetünk alvás és ébrenlét állapotát hormonok vezérlik, időzítik, amelyek kapcsolatban állnak a Nap- és Hold-tevékenységekkel. A melatonin este, sötétben termelődik, amikor nincs jelen kortizol. A kortizol reggel 6 és este 10 között tart bennünket mozgásban, a melatonin este 10 és reggel 6 között biztosítja a pihenésünket. A szervezet számára legkedvezőbb alvásperiódus este 10 és reggel 6 között van. Este 10 és hajnal 2 óra között a szervezet fizikai regenerációja zajlik, hajnal 2 és reggel 6 között pedig a pszichikai regeneráció. Hajnal 2-3 között éri el a melatonin a legmagasabb szintet, ami az immunsejteket aktiválja. Ez azt jelenti, hogy az immunsejtek ilyenkor a legerősebbek és ekkor tudják hatástalanítani a kórokozókat.

 

A jóga az egyik leghatékonyabb aktív pihenés. Amikor nagy stresszhatás alatt állunk, és nem ésszerű intenzív testmozgást végezni, jógázzunk 30- 45 percet. A jóga többféle változata ismert. Van olyan, amelyik mozgás nélkül vagy kevés mozgással csak a légzésre és meditációra koncentrál (Ananda, Kripalu). Más változatait légzés mellett intenzívebb mozgással, különböző testhelyzetek kitartásával végzik (Ashtanga, Hatha). Érdemes kipróbálni többféle módszert, és a hozzánk legközelebb állót gyakorolni. 

 

 

Gluténérzékenység

Fajcsák Zsuzsanna "A fogyás hét lakat alatt őrzött titkai" című könyvében részletesen leírja, hogy miért veszélyes glutént fogyasztani. Az arra érzékeny emberek esetében a vékonybélfal károsodik, ami a tápanyagok felszívódásának helye, és így a szervezet képtelen lesz a számára nélkülözhetetlen építőkövekhez hozzájutni.

 

Sok esetben rejtett gluténproblémák jelentkeznek. A gabonákban megközelítőleg 6% fehérje található, amelynek 90%-a glutén. A glutén további két alcsoportra osztható, a gliadinra és a gluteninre. A rejtett gluténérzékenység esetén többnyire csak a gliadinra vagyunk érzékenyek, míg lisztérzékenység esetén mindkét alkotóra. A lisztérzékenység annyira egyértelmű tünetekkel jár, hogy nem marad rejtve, míg másik formája "ismeretlen eredetű" emésztési és felszívódási panaszokat okoz, ami sokszor csak hosszú évek múltán kerül diagnosztizálásra.

 

A rendszeres testmozgás

A rendszeres testmozgás az egészséges életmód egyik legfontosabb alappillére. A napi fizikai aktivitás és állóképességi testedzés, a hosszan tartó alacsony intenzitású mozgás (gyaloglás, kocogás, kerékpározás) úgy növeli meg az energialeadást, hogy tartósan szabályozza a vércukorszintet, emeli a sejtek inzulinérzékenységét, csökkenti a koleszterinszintet és a testsúlyt. Az testmozgás hatása a vércukorszint kedvező szabályozására az edzést követő 48 órában azonnal érzékelhető. Ezért ajánlott valamilyen kardióedzést végezni legalább minden második nap. Mennyi mozgás szükséges egészségem fenntartásához? Az Amerikai Sportorvosok Szövetsége a betegségek elkerülésére legalább a moderált mértékű testmozgást ajánlja. Felnőtteknek naponta legalább 30 percet kellene fizikai aktivitással tölteni, ami körülbelül 200 Kcal energialeadással egyenértékű. Ez a mozgás 3 km gyaloglásnak felel meg. Napközben folyamatosan is össze lehet gyűjteni a mozgást, például mozgólépcső helyett lépcsőn felmenni az emeletre, játszani a gyerekkel, takarítani, kocsit mosni, kertészkedni, gereblyézni, táncolni és gyalog tenni meg az iskolába vagy a munkahelyre vezető út egy részét, kerékpározni otthon, tv-nézés közben. A fizikai aktivitás erőssége lehetőség szerint közepes, egy 0-10 skálán kb. 5-ös számot érjen el.

 

A nem megerőltető, de rendszeres mozgás fokozza a keringést, így a lerakódott mérgek, savak könnyebben tudnak ürülni. Emellett fokozódik a szövetek oxigénellátása is, mely igen fontos tényező. Oxigén nélkül ugyanis sejtjeink is erjesztésre térnek át, ami energiapazarló és savakat termel, nevezetesen tejsavat.

 

A víz

A víz egyrészt mint sejtalkotó, másrészt mint a lejátszódó biokémiai folyamatok színtere is fontos szerepet játszik az élő szervezetben. Sajátos szerkezetének köszönhetően strukturált formák kialakítására is képes, így a természetes gyógyításban is szerepet kap. Szervezetünkből több úton is ürül (légzés, párolgás, izzadás, vizelet, széklet), így pótlásáról folyamatosan gondoskodni kell. Napi 1,5-2 l víz fogyasztása tekinthető elégségesnek, egyenletes adagokban elosztva a nap folyamán. A szénsavas, cukros levek fogyasztása helyett részesítsük előnyben a megfelelő minőségű tiszta vizeket (forrásvíz, tisztított ivóvíz.). Egyes esetekben a gyógyteák - természetesen cukor nélküli - kúraszerű fogyasztása is segíthet egészségünk helyreállításában. Figyeljünk azonban arra, hogy egy kúra időtartama a 6 hetet ne haladja meg.

 

Mentális szabad gyökök

"Minden a fejben dől el", ezt a mondást sokszor hallottuk már. A pozitív gondolkodás építő erejét mindenki már sokszor megtapasztalhatta, hiszen amiben bízunk, amire energiánkat összpontosítjuk, sokkal inkább vezethet sikerre, mint amiben még magunk sem hiszünk.

 

A negatív gondolat romboló erejére példaként a túlaggodalmaskodó anyákat szokták emlegetni, akik félelmüket kivetítve - "Vigyázz, nehogy eless! Megfázol! Eltöröd!" - szinte beprogramozzák a gyerekbe ezeket a negatív gondolatokat. És még a megerősítés sem marad el: "Látod, megmondtam?!"

 

Jusson tehát eszünkbe minden nehéz élethelyzetben, hogy pozitív gondolkodás nélkül nem jutunk túl az akadályon! Rajtunk múlik!

 

A fentiekben röviden érintett témák bővebb kifejtésére cikksorozatot indítunk.

 

Forrás: Fajcsák Zsuzsanna: A fogyás hét lakat alatt őrzött titkai

Jakab István
XIV. évfolyam 3. szám

Címkék: viva natura

Aktuális lapszámunk:
2019. június

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.