Viva Natura

Természetes doppingszerek

Sokan nem tudják a moszkvai lóverseny lovainak titkát… Holott csak arról van szó, hogy a zsokék rájöttek, a metabolizmus fokozásához, az ATP termelődéséhez tökéletes és természetesen elfogadott doppingszer a kombuchaital.


ATP és a kombucha

Az izmokban található ATP (adenozin-trifoszfát) három molekula foszforsavat tartalmazó molekula, a biokémiai folyamatokban a leggyakoribb energiahordozó. A kombuchatea természetes energiaital, igen fontos az adenozin- trifoszfát- (ATP) tartalma miatt.

 

Jakab István,egészség-be-fektető és Partl Viktória természetgyógyász, fitoterapeuta

 

Az ATP-molekulában a foszfátkötéseknek energiagyűjtő és átalakító szerepük van; a szénhidrátok és a lipidek (olajok, zsírok) biológiai lebontásakor felszabaduló energiát tartalmazzák és továbbítják (különböző szintézisek, izommunka stb.). Igen fontos feladata van az ATP-nek a zsírsav-oxi dációkban, a fehérjeszintézisekben, a cukor és tartalék szénhidrátok képződésében, az idegingerületek vezetésében, az ionok és más anyagok sejthártyákon át történő transzportjában.

 

 

Taurin mint tápanyag?

A taurin aminosav, amelynek legfőbb természetes forrásai a tenger gyümölcsei (rák, kagyló) és a hal, de előfordul az anyatejben is. Leginkább energiatovábbító és méregtelenítő szerepéről ismert. Stabilizálja a sejtmembránokat és szabályozza a kalcium koncentrációját. A teljesítmény fokozásában úgy vesz részt, hogy szabályozza a folyadék szintjét az izomsejtekben és segíti az ásványi anyagok szállítását. Jelenléte szükséges az idegrendszer egészséges működéséhez, hiányában különböző működési zavarok jelentkezhetnek.

 

Sokan próbálják doppingszernek használni az edzésekhez (ami az élsportban tiltott), és sokan isznak energiaitalt koffein- és taurintartalma miatt. Ettől a teljesítmény javulását, növelését várják. Rövid távon valóban segíthet, azonban a kísérletek azt igazolják, hogy hosszú távon a hatás inkább a visszájára fordulhat. Az északi országokban nem is engedélyezett a taurintartalmú szerek forgalmazása.

 

 

Még mindig nem tudjuk pontosan, hogy mi is az izomláz…

Az izomláz főként azoknál jelentkezik, akik korábban nem sportoltak vagy mozogtak rendszeresen. A legszélesebb körben elfogadott magyarázat szerint az izomlázért a tejsav a felelős. Ez a vegyület anaerob, vagyis oxigénhiányos állapotban keletkezik. Oxigén híján az izom másképp dolgozza fel a tápanyagokat: a glükóz bomlásából származó piroszőlősavat tejsavvá redukálja. Ilyenkor romlik az izmok anyagcseréje, s a felszaporodó tejsav akadályozza az izmok összehúzódását, valamint a sav-bázis egyensúlyt felborítja, savas irányba tolja el. A fájdalmat az okozza, hogy a felhalmozódott tejsav ingerli a fájdalmat közvetítő érző idegsejteket. Ez az izomláz egyik oka. Mindez nem ad magyarázatot arra, hogy miért órákkal később vagy esetleg másnap érezzük az izomlázat, és arra sem, hogy miért nem kapnak az élsportolók izomlázat, miközben egy-egy erősebb edzés során náluk is megfigyelhető a tejsav felhalmozódása.

 

Kombucha, a természetes energiaital

 

Mi lehet a másik ok? Az apró szakadások az izomban, amelyek jól láthatóak elektromikroszkóppal. Ezek az apró sérülések már az edzés során vagy a végén is érezhetőek, mivel a kis szakadások mentén víz jut az izomszövetbe. A víz hatására az izomrost körülbelül egy nap alatt megduzzad és megnyúlik, a szakadás helye begyullad. Ezek együttesen okozhatják az izomláz érzését.  A Columbiai Egyetem kutatásai szerint az izomlázért a mozgás hatására kialakult kalciumtöbblet is okolható…

 

 

Rádolgozzunk az izomlázra?

Az izomlázakat nagyon nehéz megkülönböztetni egymástól. Ráadásul a fenti okok nemcsak egyenként, hanem egyszerre is jelentkezhetnek. Sokan javasolják, hogy izomláz esetén ismételjük meg az edzést, mert akkor elmúlik a fájdalomérzet. Ez valóban igaz, ha az izomlázat a tejsavfelgyülemlés okozza. Ha izomszakadások vannak, akkor sem a nyújtás, sem a rádolgozás nem segít. Sőt csak ront rajta, mert a szakadás mentén még több víz szivárog az izomrostokba. Komolyabb izomláz esetén tehát jobban teszszük, ha beiktatunk pár nap pihenést, amely után fokozatosan kezdjük újra az edzést.

 

A prevenció a sportban is fontos

Az edzésekbe fokozottan, lépésről lépésre kezdjünk bele. A hirtelen, nagy megterhelés az izomlázon kívül más hosszabb távú kellemetlenségekkel is járhat.

 

Az edzések során az első és a legfontosabb a bemelegítés. Ez legalább 15-20 perc legyen. Mindenképp érdemes rá időt szánni, mert a bemelegítéssel nemcsak az izomláz, de a sérülések is elkerülhetők. Ne felejtkezzünk el az edzés során a nyújtógyakorlatokról sem, főként azoknál az izomcsoportoknál, amelyeket komolyabban megdolgozunk.

 

A magnézium egyik legfőbb lúgosító ásványunk

 

Minden olyan hatás csökkenti az izomlázat, amely serkenti az érintett terület vérellátását. Ez nemcsak a tejsav bomlását segíti, hanem a mikrosérülések gyógyulását is. Ilyenkor hasznos például a meleg borogatás, fürdő vagy szauna, mivel a meleg növeli az izmok vérbőségét. Az óvatos masszázs is jótékony lehet. A magnézium szintén jó hatással van izmainkra, ráadásul hozzájárul az egészséges pH-szint helyreállításához. A sportolás (főként, ha rendszeres) mindenképpen savasítja a szervezetet, ezért érdemes olyan növényeket fogyasztani, amelyek lúgos irányba tolják el pH-nkat. A Green Mix 18 ideális növényi keverék, amely nemcsak a sav-bázis egyensúly fenntartásában segít nekünk, hanem a lúgosító raktárainkat is feltölti.

 

 

Gond-e az izzadás…

Lehet, hogy sokan kellemetlennek érzik az izzadást, pedig izzadni jó, izzadni kell! Az izzadás a mi védelmünket szolgálja, óvja a testet a túlmelegedéstől. Izzadáskor folyadékot veszítünk, és így méregteleníteni is tudunk. Arra azonban figyelnünk kell, hogy az elveszített folyadékot pótolni tudjuk. A rendszeres minőségi folyadékfogyasztás egyik feltétele az egészségnek!

 

A zöldkagyló a népgyógyászat hagyományai szerint az ízületek olajozója, természetes regenerálója

 

 

Az ízületek kenőanyaga

A glükozamin természetes anyag, amely például a zöldkagylóban fordul elő. A népgyógyászati tapasztalatokból tudjuk, hogy a glükozamin segíti a súrlódásnak kitett ízületek szöveteinek működését, valamint a porcszövetek újraképződését. A régi időkben előszeretettel alkalmazták az ízületek fájdalmának, merevségének és duzzanatának enyhítésére, hát- és nyakízületi fájdalmának csökkentésére, ficamok gyógyításának gyorsítására, ízületek erősítésére. Mivel a glükozamint a szervezet saját maga nem állítja elő, szükséges a rendszeres pótlása.

 

Antioxidánsok az edzésekhez

Az energetizáló és antioxidáns hatású flavonoidok segítségünkre vannak az edzésekhez való adaptációban. A kombuflavonoid kiváló segítség az edzésekhez, valamint az egészség fenntartásához is. Összetétele: Kombucha koncentrátum, csipkebogyó, kökény, áfonya, fekete ribiszke, meggy, fekete bodza, fanyarka, földiszeder, kék szőlőhéj.

 

Az egészséges életmód egyik alapfeltétele a kornak és az egészségi állapotnak megfelelő rendszeres testmozgás. Odafigyeléssel végezve az edzéseket nemcsak az egészség fenntartásáról gondoskodhatunk, hanem jobb közérzetet és fokozott szellemi teljesítőképességet tapasztalhatunk.

 

A fent említett növények népgyógyászati alkalmazásáról a www.nepgyogyaszat.hu oldalon tájékozódhat. A termékeket a Viva Natura márkaboltokban vagy a webáruházban vásárolhatják meg a www.vivanatura.hu oldalon. Kérdéseiket az info@kombucha. hu címre küldhetik.

Partl Viktória, Jakab István
XVIII. évfolyam 8. szám

Címkék: viva natura

Aktuális lapszámunk:
2019. december

A korábbi lapszámaink tartalmának megtekintéséért kattintson IDE.